JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji
MENU
Polub nasze profile społecznościowe
Ostatnie posty
Ostatnio na Forum
Artykuly
Komentarze
Najnowsze filmy
Partnerzy
Kalendarz
<< Styczeń 2018 >>
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Brak wydarzeń.

Ankieta
Skąd dowiedziałeś/aś sią o Japan Elite?

Reklama na innym forum/stronie
Reklama na innym forum/stronie
12% [6 głosów]

Od znajomego
Od znajomego
53% [27 głosów]

Poprzez Facebook
Poprzez Facebook
8% [4 głosy]

Z Google
Z Google
16% [8 głosów]

Przez wizytówką
Przez wizytówką
0% [0 głosów]

Przez naklejką na samochodzie
Przez naklejką na samochodzie
12% [6 głosów]

Ogółem głosów: 51
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 04. lipiec 2013

Archiwum ankiet
Reklama
Subkategoria 2
[PM] Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?
Historia


Gaźnik został wynaleziony w 1876 roku przez Gottlieba Daimlera. Gaźniki były najpowszechniejszym sposobem zasilania silników benzynowych aż do lat 80. XX wieku. Wyparte praktycznie całkowicie zostały z motoryzacji w latach 90. przez układy wtryskowe zapewniające dzięki sterowaniu komputerowemu dawkowanie paliwa zależne od aktualnych parametrów pracy silnika co przekłada się na lepszą wydajność i oszczędność paliwa.

Gaźniki są używane w dalszym ciągu do zasilania niewielkich silników w motorowerach, skuterach, kosiarkach, spalinowych modelach zdalnie sterowanych. Samochody z silnikami wyposażonymi w gaźniki stosowane są w niektórych sportach motorowych (NASCAR).


Gaźnik (karburator) – urządzenie wytwarzające mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie w silnikach spalinowych o zapłonie iskrowym. W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie oparów paliwa z powietrzem, a następnie dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra. Gaźnik jest częścią układu zasilania silnika spalinowego.

Gaźnik samochodowy jest zamontowany do kolektora ssącego i odpowiada za wprowadzenie benzyny do silnika po wymieszaniu jej z powietrzem. Najczęściej także bezpośrednio nad nim znajduje się filtr powietrza. Gaźnik działa całkowicie inaczej niż obecnie montowane w samochodach wtryskiwacze. Paliwo w gaźniku jest dostarczane (zasysane) na skutek panującego w podciśnienia w gardzieli, natomiast wtryskiwacze wtryskują paliwo do kolektora dolotowego otwierając się na kilka milisekund.

Gaźnik Samochodowy




1 - komora pływakowa, 2 - pływak, 3 - zawór iglicowy, 4 - przepustnica powietrza, 5 - układ dźwigni, 6 - przepustnica mieszanki, 7 - dysza główna, 8 - kanał, 9 - rozpylacz, 10 - gardziel, 11 - kanał, 12 - dysza biegu jałowego, 13 - kanał powietrzny, 14 - dysza, 15 - kanał, 16 i 17 - otwory doprowadzające mieszankę podczas biegu jałowego, 18 - wkręt regulacyjny biegu jałowego, 19 - kanał przepływu powietrza, 20 - główna dysza powietrza, 21 - popychacz, 22 - płytka, 23 - iglica, 24 - gniazdo zaworu, 25 - dysza urządzenia wzbogacającego


Jak działa gaźnik?


Gaźnik w dużym uproszczeniu możemy podzielić na komorę pływakową oraz gardziel wraz z przepustnicą. Komora pływakowa bierze swoją nazwę właśnie od pływaka, który unosi się na zgromadzonym w niej paliwie. Na ramieniu pływaka jest zamontowany zawór iglicowy, który zamyka dopływ benzyny ze zbiornika paliwa po to, by nie dopuścić do samoistnego przelania się paliwa z dyszy do gardzieli. Górny koniec dyszy znajduje się w gardzieli wyżej niż maksymalny poziom paliwa w komorze pływakowej. Benzyna musi być po prostu wyssana z dyszy na skutek zwiększenia podciśnienia w najwęższym punkcie przelotu. Kiedy naciskamy pedał przyśpieszenia, otwieramy przepustnicę, silnik zasysa większą ilość powietrza, a z dyszy jest zasysana większa ilość paliwa. Właśnie w gardzieli zassana dawka benzyny miesza się z powietrzem i przemieszcza do kolektora ssącego, a dalej do cylindra, który wykonuje w danym momencie suw ssania.

Gaźnik to nie tylko gardziel, przepustnica i komora pływakowa


Gaźniki posiadają wiele podzespołów wspomagających poprawne zasilanie silnika. Okazuje się, że wykorzystywanie do zassania paliwa występującego w silniku podciśnienia, nie jest wstanie zagwarantować optymalnego składu mieszanki przy wszystkich stanach silnika (rozruch zimnego silnika, bieg jałowy, dynamiczne przyśpieszanie, hamowanie silnikiem). Dlatego gaźniki są wyposażone w urządzenia wspomagające oraz niektóre z nich posiadają większą ilość przelotów.

Gaźnik, który posiadamy w naszym samochodzie może być jedno-, dwu- lub na przykład cztero-przelotowy. Każda gardziel (przelot) posiada przepustnicę. Jednak każda z tych przepustnic może otwierać się w innym zakresie. Przykładowo przy gaźniku dwu- gardzielowym, jeżeli naciśniemy pedał przyśpieszenia do połowy, przepustnica pierwszej gardzieli będzie otwarta w połowie, a przepustnica drugiej – zamknięta. Jednak, gdy wciśniemy gaz mocniej, pierwsza przepustnica otworzy się w 100%, a sprzężony z nią mechanizm spowoduje otwarcie w odpowiednim zakresie również drugiej przepustnicy. Niektóre konstrukcje, np. w starszych samochodach sportowych posiadały gaźniki, w których każdy przelot odpowiadał za zasilenie jednego cylindra.




Wzbogacanie mieszanki w gaźniku


Podczas rozruchu zimnego silnika mieszanka musi być wzbogacona. Starsze samochody posiadały tak zwane ssanie, które musieliśmy włączyć ręcznie w kabinie kierowcy. Natomiast wiele gaźników samochodów produkowanych w latach dziewięćdziesiętych posiadało także elektroniczne sterowanie wzbogaceniem mieszanki. Bez ssania, na skutek niewielkiego przepływu powietrza przez gardziel, benzyna nie mogłaby być zassana w wystarczającej ilości. Wśród stosowanych rozwiązań znajdziemy m.in. urządzenie rozruchowe, które posiada dodatkową przepustnicę, a jego konstrukcja zwiększa podciśnienie w gaźniku wymuszając wyssanie większej dawki paliwa. Inne rodzaje gaźników wyposażone są w dodatkowy kanał doprowadzający paliwo w okolice przepustnicy bezpośrednio z komory pływakowej, z zaworem odcinającym kanał po nagrzaniu silnika. Do wzbogacania mieszanki służy także dysza wolnych obrotów, która dostarczając dodatkowe paliwo pozwala na utrzymanie odpowiedniej prędkości obrotowej silnika.




Dodatkowy wtrysk również podczas nagłego przyśpieszenia


Kiedy chcemy szybko przyśpieszyć, wciskamy dynamicznie pedał gazu w podłogę. Aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na paliwo i umożliwić płynne, szybkie przyśpieszenie, gaźnik wyposażono również w urządzenie zwane pompką przyśpieszającą. W momencie gwałtownego wciśnięcia gazu powoduje ona wtłoczenie paliwa do gardzieli gaźnika. W tym przypadku możemy mówić o wtryśnięciu benzyny do przelotu, a nie jej zassaniu.

Kolejnym układem wzbogacania jest układ zwiększający dawkę paliwa w momencie pracy w pełnych obciążeniach. W gaźniku w takim przypadku znajduje się dodatkowa dysza wysokich obrotów, która może być zamykana zaworem iglicowym. Innym rozwiązaniem są tzw. rurki emulsyjne. Paliwo wypływa z nich przez otwory na ich ściankach. Otwory natomiast są ułożone w taki sposób, by przy niższych prędkościach obrotowych benzyna przedostawała się przez mniejszą liczbę otworów, a przy dużych obciążeniach, przez dużo większą liczbę otworów.

Całkowite odcięcie paliwa


Całkowite odcięcie dopływu paliwa do kolektora ssącego następuje, gdy odejmiemy nogę z pedału przyśpieszenia. Mamy wtedy do czynienia z tzw. hamowaniem silnikiem. Zamykany jest wtedy zawór dyszy wolnych obrotów. Jego sterowanie może odbywać się poprzez membranę (różnicę ciśnień) lub elektronicznie. W związku z tym, że przepustnica jest zamknięta, paliwo nie jest również zasysane główną dyszą paliwową.



Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
URL:

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme designed by Damian Majoch
Copyright Japan Elite © 2010-2019