Tytuł: JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji :: WYDECH TURBO - N/A

Dodane przez damiansd4hide3 dnia 31 marzec 2012 00:56:17
#1

Zakładam ten temat do umieszczania ciekawych informacji na temat tworzenia wydechów w silnikach N/A jak i Turbo.

Wrzucam pewien post który mnie zaciekawił. ¬ródło Turbokillers.com


Trochę teorii wydechów


Dla silników NA wydech musi być dokładnie policzony z uwzględnieniem długości kolektora wydechowego, czasu współotwarcia zaworów, stopnia sprężania, zjawisk falowych (liczy się falę powracającego podciśnienia na współotwarcie zaworów - najczęściej na drugie odbicie) itp. ale NA to my się nie zajmujemy


w silnikach doładowanych suszarka robi za komorę rozprężeniowią - w downpipe mamy w miarę jednorodny strumień spalin
ze względu na obecność turbiny nie wykorzystuje się zjawisk falowych - efekt przewietrzania cylindrów zapewnia nadciśnienie w kolektorze dolotowym
w przypadku silnika 4cyl. wydech "widzi" wylot ze sprężarki jak gniazdo zaworowe silnika jednocylindrowego pracującego z 4x większą prędkością obrotową

dlatego w silnikach turbo wykorzystuje się tylko zjawiska dynamiczne

ZJAWISKO DYNAMICZNE W WYDECHU
w trakcie pracy silnika w wydechu tworzy się fala mechaniczna której parametry zależą od jego przekroju i długości - z jednym wyjątkiem - prędkość jest za turbiną stała i wynosi oki ok. 510m/s - co odpowiada mniej więcej prędkości dźwięku w warunkach jakie panują w wydechu
przy niskich prędkościach obrotowych słup gazu drga w obie strony - naśladując zmiany ciśnienia spalin na wirniku sprężarki
po przekroczeniu pewnej prędkości obrotowej ów drgający słup gazu przestaje wykonywać ruch zwrotny - wszak ma swoją masę i pomimo że za sprężarką spada ciśnienie - spaliny lecą dalej w kierunku ujścia - wysysając niejako spaliny ze sprężarki

i tu dochodzę do sedna
im większy przekrój i długość wydechu tym większa masa spalin
im większa masa spalin tym większy efekt wysysania spalin ze sprężarki
niestety im większa masa splin tym większe obroty potrzebne do wywołanie efektu

sumując
szeroki wydech - więcej mocy i momentu ale przy wyższych obrotach
na to należy nałożyć charakterystykę sprężarki - co z tego że będziemy mieli zajebisty efekt dynamiczny przy 6000 obr jeśli przy tych obrotach wydajność kompresora i tak zaczyna spadać (można napędzić ją 2x szybciej a ciśnienie i tak nie wzrośnie - za to z powietrza zrobi się gazowy odpowiednik piany)

czytałem na tym forum że nissan specjalnie dusił silnik CA wydechem 2"
wg mnie to nie prawda - policzyli wydech w taki sposób żeby zminimalizować laga - ustawiając początek zjawiska dynamicznego na okolice 2000-2500 obr.

szerokość, długość(w turbo mniej istotna) i impedancja wydechu musi być policzona do konretnych założeń - NIE MA zasady im szerzej tym lepiej


Drugi post który pozwolę zacytować do silników TURBO.

Czyli wychodzi na to, że
driftujesz - wydech mała średnica
latasz na ćwiartki - wydech duża średnica

Edytowane przez damiansd4hide3 dnia 01 styczeń 1970 01:00:00