JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji
MENU
Polub nasze profile społecznościowe
Ostatnie posty
Ostatnio na Forum
Artykuly
Komentarze
Najnowsze filmy
Partnerzy
Kalendarz
<< Styczeń 2020 >>
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Brak wydarzeń.

Ankieta
Skąd dowiedziałeś/aś sią o Japan Elite?

Reklama na innym forum/stronie
Reklama na innym forum/stronie
12% [6 głosów]

Od znajomego
Od znajomego
53% [27 głosów]

Poprzez Facebook
Poprzez Facebook
8% [4 głosy]

Z Google
Z Google
16% [8 głosów]

Przez wizytówką
Przez wizytówką
0% [0 głosów]

Przez naklejką na samochodzie
Przez naklejką na samochodzie
12% [6 głosów]

Ogółem głosów: 51
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 04. lipiec 2013

Archiwum ankiet
Reklama
Subkategoria 2
[PM] Objawy uszkodzonego czujnika otwarcia przepustnicy. Jak sprawdzić czy czujnik otwarcia przepustnicy działa prawidłowo?
Wśród wielu czujników montowanych w samochodach znajdziemy czujnik położenia przepustnicy, inaczej nazywany potencjometrem przepustnicy lub czujnikiem otwarcia przepustnicy. Montowany jest w układzie dolotowym. Może być samodzielnym czujnikiem wpinanym za pomocą złącza w korpus przepustnicy, ale także elementem zintegrowanym z przepustnicą. W drugim przypadku może okazać się, że koszt wymiany może przekroczyć nawet 1500 zł. Jeżeli posiadamy model samochodu, do którego na rynku dostępny jest sam czujnik, koszt zakupu części może nas wynieść od 50-600 zł w zależności od wybranego producenta części i modelu naszego auta.

Schemat budowy potencjometrycznego czujnika położenia przepustnicy




Jakie objawy daje uszkodzony TPS?


Objawy, które mogą wskazywać na uszkodzony czujnik położenia przepustnicy mogą być dla nas mylące i niejednoznacznie wskazywać na ten element. Są to najczęściej zmiany obrotów i szarpnięcia podczas przyśpieszania lub zmniejszania prędkości. Gdy zdejmujemy nogę z pedału przyśpieszenia, silnik może pozostać na wyższych obrotach, a następnie gwałtownie je obniżyć. Również podczas przyśpieszania samochód może robić to niejako skokowo. Dzieje się tak, ponieważ stopień otwarcia przepustnicy ma wpływ na ilość dawkowanego paliwa potrzebnego do wytworzenia odpowiedniej mieszanki paliwowo - powietrznej. W przypadku nieprawidłowych wskazań z czujnika przepustnicy ilość wtryskiwanego paliwa może być zbyt mała, co w efekcie będzie skutkowało nierównomierną pracą silnika. Innymi objawami mogą być problemy z uruchomieniem samochodu, a także podwyższone spalanie.

Jak diagnozować sprawność czujnika?


Wskazane wyżej objawy mogą oznaczać także awarię innych czujników oraz podzespołów. Zanim zdecydujemy się na wymianę czujnika, sprawdźmy napięcia i zmiany rezystancji. Złącza czujników są wykonane w różnych systemach. Znajdziemy między innymi konstrukcje trzypinowe, czy też pięciopinowe. Jeden z pinów to masa, jeden odpowiada za zasilanie, inne piny przesyłają sygnał wynikowy z czujnika. W instrukcji technicznej sprawdźmy, za co odpowiadają poszczególne piny w czujniku naszego samochodu. Napięcie zasilania powinno wynosić 5V. Natomiast, kiedy mierzymy napięcie lub rezystancję zmieniając położenie przepustnicy, powinniśmy spodziewać się liniowego przyrostu pomiędzy 0,5-5V (w przypadku mierzenia rezystancji wartości będą inne dla różnych typów czujników). Ważne jest natomiast to, aby wartości zmieniały się liniowo i proporcjonalnie do wychylenia czujnika. Nagłe przeskoki wartości oznaczają, że oporowa warstwa potencjometru jest zużyta, czyli po prostu wytarta. Czujnik należy w tym przypadku wymienić.



Czujniki położenia przepustnicy są nierozbieralne. Regeneracja poprzez rozklejanie i natryskiwanie preparatów przeznaczonych do potencjometrów, co prawda może przynieść efekt. Jednak trudno określić trwałość takiego rozwiązania. Ten sposób regeneracji jest dobry jedynie przy mniej obciążonych potencjometrach (np. radia). Potencjometr czujnika pracuje właściwie nieustannie – a przynajmniej tak często, jak dodajemy i ujmujemy gazu. Ponowne problemy mogą wystąpić już po kilku dniach eksploatowania samochodu.

Awaria przepustnicy daje o sobie znać po wciśnięciu gazu





Regulacja czujnika przepustnicy


Czy czujnik otwarcia przepustnicy powinien być wyregulowany? Wprawdzie istnieje takie pojęcie, jak regulacja, czy też adaptacja czujnika położenia przepustnicy, ale czasem nie musimy nawet o niej pamiętać. W zależności od marki i modelu samochodu odbywa się to w diametralnie różny sposób. Czasem jest to po prostu pozostawienie samochodu przez kilka minut na wolnych obrotach. W innym przypadku czujnik wyregulujemy, przymykając przepustnicę kluczem imbusowym, a następnie przy zamkniętej przepustnicy mierząc jego napięcia na pinach sygnału i masy. Wymagane napięcie jest określone przez producenta. Istnieją także modele, które do wykonania regulacji muszą zostać wprowadzone w tryb testu, a do sprawdzania końcowych ustawień będą potrzebne szczelinomierze.



Czujnik położenia przepustnicy może powodować objawy zbliżone do niesprawnego zaworu EGR (np. szarpanie silnikiem podczas przyśpieszania). Innym powodem takich objawów mogą być również niesprawne świece lub przewody zapłonowe, a także zabrudzona/uszkodzona przepustnica.

Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
URL:

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme designed by Damian Majoch
Copyright Japan Elite © 2010-2019