Subkategoria 2
[PM] Konsekwencje jazdy na rezerwie
- Drukuj
- 11 cze 2014
- PORADY MOTORYZACYJNE
- 30315 czytań
- 1 komentarz
Paliwo nie jest tanie. Po zatankowaniu baku do pełna patrzymy z przerażeniem na rachunek, a z jeszcze większym obserwujemy obniżający się wskaźnik zużycia paliwa. Podpowiadam, jak długo możemy jechać na rezerwie paliwa.
Wielu kierowców odciąga w nieskończoność moment zatankowania auta, co może okazać się nieprzyjemne w skutkach. Przede wszystkim pamiętajmy że nie powinniśmy dopuszczać do sytuacji, gdy się kontrolka rezerwy świeci przez dłuższy czas. Poruszanie się z prawie pustym zbiornikiem paliwa bardzo często prowadzi do uszkodzenia układu paliwowego, Może wiązać się to z dużymi kosztami naprawy.
Ile kilometrów przejedziemy na „oparach”?
Ogólnie przyjęte jest, że kontrolka zaczyna się palić kiedy zostaje nam około 5-7 litrów paliwa – dzięki którym powinniśmy przejechać około 40 km .
Osoby posiadające auta z komputerami pokładowymi są informowani o kończącym się paliwie około 30 km wcześniej.
Pomimo świadomości że nasze auto po zapaleniu się lampki rezerwy powinno przejechać co najmniej 40 km, należy pamiętać żeby nie wykorzystywać w pełni tego dystansu. Należy znaleźć najbliższą stację paliw i uzupełnić bak. W momencie kiedy zbiornik paliwa jest pusty, może dojść do zanieczyszczenia filtra i zapowietrzenia układu paliwowego.
Jazda na rezerwie i jej wpływ na pompę paliwa
Jazda z małą ilością paliwa w baku to bardzo częsty w przypadek w świecie polskich kierowców. Aby nie odczuć skali wydatków, tankują oni kilka litrów paliwa w niedużym odstępie czasowym. Pozwala im to zachować płynność finansową przy braku konieczności rezygnowania z jazdy pojazdem. Taka praktyka niesie za sobą jednak także negatywne konsekwencje.
Rezerwa przeciętnego auta mieści ok. 10 % całkowitej pojemności baku, co oznacza, że gdy zapala się jej kontrolka, w zbiorniku znajduje się ok. 5-8 litrów paliwa. Zbyt częsta jazda na tak małej ilości paliwa w baku może przyczynić się do uszkodzenia pompy paliwa. Dlaczego?
- Przegrzanie pompy
Paliwo transportowane przez pompę paliwową do układu wtryskowego silnika, stanowi dla niej czynnik chłodzący. Odbierając od niej ciepło pozwala na obniżenie jej temperatury, nie dopuszczając tym samym do jej spalenia (zatarcia). Aby wymiana energii cieplnej była skuteczna ważne jest, by nie brakowało czynnika chłodzącego. Jeśli zatem w baku pozostaje ok. 2 litrów paliwa, a ruch auta powoduje jego poruszanie się po barku, to może dojść do sytuacji, w której pompa nie otrzyma paliwa zasysając powietrze. Jazda na tzw. „oparach” zwiększa diametralnie ryzyko awarii.
- Zapowietrzenie pompy paliwa i zamarznięcie wody w jej filtrze
Innym problemem związanym z notoryczna jazdą na rezerwie jest nadmierne gromadzenie się wody w zbiorniku. Im większa jest przestrzeń jaką bak jest wypełniony powietrzem, tym więcej wody może pojawić się na jego ściankach (zwłaszcza przy dużych amplitudach temperatur). O ile nieduża ilość wody zmieszana z paliwem nie powinna zaszkodzić silnikowi (mowa tu o jej śladowych ilościach), o tyle nagrodzenie się jej w filtrze paliwa może doprowadzić zimą do unieruchomienia pojazdu (na skutek zamarznięcia wody).
- Osad w zbiorniku
Wiele kontrowersji dotyczących jazdy na rezerwie wzbudza teoria jakoby mała ilość paliwa w baku przyczyniała się do pompowania przez pompę paliwową osadów nagromadzonych w zbiorniku. Z logicznego punktu widzenia wydaje się być to nie prawdą, bowiem pompa zasysa paliwo z dna zbiornika, na którym gromadzi się większość zanieczyszczeń (najczęściej piasek). Z drugiej jednak strony warto zwrócić uwagę na to, że większa ilość paliwa w baku może skutecznie rozrzedzać ilość zanieczyszczeń jaka dostaje się w danej ilości do filtra pompy (w danej jednostce czasu), pozwalając najmniejszym jego frakcjom na dostanie się do pompy (które w małych ilościach nie zniszczą od razu układu wtryskowego pojazdu) Jeśli jednak roztwór paliwa i piasku posiada wysokiego stężenie zanieczyszczeń, to zassanie w krótkim czasie dużej porcji piasku, może po prostu zablokować filtr paliwa unieruchamiając auto.
Ile kosztuje wymiana pompy paliwa?
Nadmierne oszczędzanie na tankowaniu auta, przejawiające się notoryczną jazdą z niskim poziomem paliwa w baku może skutkować poważną awarią. Jeśli kierowca odkłada w czasie moment tankowania bądź napełnia jego zbiornik tylko niewielką ilością paliwa naraża pompę paliwa na przegrzewanie, które może zakończyć się jej spaleniem.
Cena pompy paliwa
Koszty wymiany pompy paliwa (w baku) potrafią mocno zatrząść stanem konta właściciela pojazdu. Przeciętnie na zakup nowej należy przygotować ok. 500 zł. W przypadku części oryginalnych koszty oczywiście są wyższe, ale większym problem może okazać się cena robocizny. A z tą robocizną bywa różnie, czasem zamkniemy się w granicach 1800 zł
Poleć ten artykuł | |
Podziel się z innymi: | |
URL: |
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?
dnia 12. czerwiec 2014 18:44:43