JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji
MENU
Polub nasze profile społecznościowe
Ostatnie posty
Ostatnio na Forum
Artykuly
Komentarze
Najnowsze filmy
Partnerzy
Kalendarz
<< Październik 2022 >>
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Brak wydarzeń.

Ankieta
Skąd dowiedziałeś/aś sią o Japan Elite?

Reklama na innym forum/stronie
Reklama na innym forum/stronie
12% [6 głosów]

Od znajomego
Od znajomego
53% [27 głosów]

Poprzez Facebook
Poprzez Facebook
8% [4 głosy]

Z Google
Z Google
16% [8 głosów]

Przez wizytówką
Przez wizytówką
0% [0 głosów]

Przez naklejką na samochodzie
Przez naklejką na samochodzie
12% [6 głosów]

Ogółem głosów: 51
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 04. lipiec 2013

Archiwum ankiet
Reklama
Subkategoria 2
[PM] Oznaczenia silników
I część




CDI - silnik wysokoprężny Mercedesa z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego common rail.

CDTI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Stosowany w samochodach Opla.

CRD - diesle z wtryskiem common rail. Używane w markach: Jeep, Chrysler, Dodge.

CRDi - silniki diesla stosowane w samochodach marek Kia i Hyundai.

D4 - czterocylindrowe silniki benzynowe Toyoty z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

D4D - czterocylindrowe silniki dieslowskie Toyoty z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

D5 - jednostka wysokoprężna Volvo z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

DCI - silniki wysokoprężne Renault & Nissan z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

DID - wysokoprężne motory Mitsubishi z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

DOHC - podwójny wałek rozrządu w głowicy jednostki napędowej. Jeden z nich odpowiada za sterowanie zaworami ssącymi, drugi wydechowymi.

DTI Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Opel).

EECIV-
wtryskiwacze połączone są grupami i sterowane zależnie, układ wylicza dawkę dla "uśrednionego" cylindra czy kolektora

FSI - oznaczenie silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Opracowane zostały one przez Volkswagena.

GDI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa Mitsubishi. Ma większą moc, niższe spalanie i emisję szkodliwych substancji do atmosfery w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem.

GT - czyli gran turismo. Określa się tak sportowe, mocne wersje samochodów seryjnych.

HDI - wysokociśnieniowy system zasilania silnika wysokoprężnego z wtryskiem bezpośrednim. Określa się też tak jednostki napędowe. Oznaczenie funkcjonuje w Peugeotach i Citroenach.

HPI - bezpośredni wtrysk benzyny pod wysokim ciśnieniem oraz oznaczenie silników benzynowych, które go wykorzystują. Rozwiązanie stosowane w Peugeotach i Citroenach.

IDE - silniki benzynowe Renault z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

JTD - dieslowskie jednostki napędowe Fiata, montowane także w Lanciach i Alfach Romeo. Mają bezpośredni wtrysk paliwa common rail.

JTS - to z kolei fiatowskie silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

MPI - silniki z wielopunktowym wtryskiem

MZR - rodzina silników benzynowych Mazdy.

MZR-CD - silnik Mazdy z wtryskiem common rail stosowany w obecnie produkowanych modelach.

NGT - napędzanie gazem ziemnym

N/A - Naturally Aspirated (naturalnie "oddychajacy") czyli silnik wolnossacy

SCi - Bezpośredni wtrysk paliwa (Ford)

SDI - wolnossący motor wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim. Jednostki te są charakterystyczne dla aut koncernu Volkswagen.

SPI - jeden wtryskiwacz umieszczony w kolektorze dostarcza paliwo dla wszystkich cylindrów i jest sterowany elektronicznie.

SOHC - oznacza się tak silniki, które mają jeden wałek rozrządu w głowicy.

Td4/Td5 - diesle stosowane w Land Roverach.

TDCI - silniki Forda, wysokoprężne, posiadające bezpośredni wtrysk common rail.

TDDI - diesel Forda z turbodoładowaniem i intercoolerem.

TDI - turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oznaczenie to stosuje sie w autach koncernu Volkswagen.

TDS - stosowana przez BMW mocniejsza wersja wysokoprężnego silnika TD. Oznaczenia TD albo dawniej D stosowane były w całej masie aut, bez względu na producenta. Motor TDS montowany był też np. w Oplu Omedze. Opinie wielu użytkowników są takie, że w Oplu był on bardziej awaryjny i sprawiał wiecej kłopotów.

TSI - oznaczenie to dotyczy podwójnie doładowanych silników benzynowych. Jest to rozwiązanie opracowane przez Volkswagena, dzięki któremu zwiększa się moc jednostki napędowej, jednocześnie nie powodując większego zużycia paliwa w porównaniu do zwykłego silnika.

TS Twin Spark - Dwie świece zapłonowe w cylindrze (Alfa Romeo).

TFSI - silniki te to także doładowane benzyniaki - montowane w autach marki Audi - wyróżnia je duża moc, a stosunkowo niewielkie zużycie paliwa.
TSI nie ma sprężarki i turbo - on ma po prostu dwie sprężarki, jedna to sprężarka mechaniczna, druga to turbo
TFSI ma po prostu turbinę

TiD - turbodiesel montowany w Sabach.

TTiD - podwójnie doładowana jednostka stosowana w Saabach.

V2 - Harley-Davidson, Moto Guzzi, Yamaha Virago, Yamaha V-Star .

V4 - Ford Granada, Ford Taunus

V5 - Konstrukcja Volkswagena. Powstał jako rozwiniecie koncepcji silnika VR6. Jednostka V5 montowana była w Volkswagenach Passat/Golf/Bora/Jetta, a także w Seacie Toledo (typu 1M) z roku 1999.

V6 - widlasty silnik mający 6 cylindrów.

V8 - widlasta jednostka z ośmioma cylindrami.

V10 - np. Audi, Lamborghini, Dodge Viper, Volkswagen Touareg ,Volkswagen Phaeton (diesel), BMW M5 i M6 oraz do 2005 roku silniki bolidów F1.

V12 - np. Aston Martin DB8 , Ferrari Enzo .

VTEC - elektroniczne sterowanie zaworami, system zmiennych faz rozrządu. Stosowany w Hondach.

VTG - turbosprężarka mająca zmienną geometrię turbiny. Ma to niwelować tzw. turbodziurę.

VVT-I - system zmiennych faz rozrządu. Występuje w Toyotach.

W8 - silnik podwójnie widlasty, zbudowany z dwóch połączonych jednostek V4. Montowany był w samochodzie Volkswagen Passat W8.

W12 -
Zetec - czterocylindrowe silniki benzynowe produkcji Forda mające po cztery zawory na cylinder. W głowicy znajdują się dwa wałki rozrządu.


II część


Jeśli samochód jest wyposażony w silnik wysokoprężny, czyli Diesla, ma z reguły oznaczenie D lub w starszych wersjach: diesel. We współczesnych pojazdach literka D pojawia się zawsze w towarzystwie innych.

T jak turbo , V - bez turbodziury

- TD (turbodiesel)

- dT (diesel turbo)


To podstawowe symbole oznaczające silniki wysokoprężne wyposażone w turbosprężarkę.

W materiałach reklamowych możemy znaleźć dodatkowe symbole:

- VGT (Variable Geometry Turbocharger)
( Turbosprężarka o zmiennej geometrii )


W literaturze fachowej oraz w prasie motoryzacyjnej możemy spotkać często używane określenie „turbosprężarka o zmiennej geometrii turbiny” lub „turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek*”. Wnikliwy czytelnik zastanawia się wtedy, w jaki sposób konstrukcyjnie jest realizowana zmiana kąta ustawienia łopatek turbiny, która przecież wiruje z prędkością kilkuset obrotów na minutę. Czy taka regulacja jest możliwa?
Zacznijmy od wyjaśnienia, że upowszechnione powyższe określenia dla tego typu turbosprężarek są błędne. Trudno byłoby spotkać w samochodach turbosprężarki o zmiennej geometrii turbiny lub łopatek. Błąd wynika z bezpośredniego tłumaczenia skrótów VGT (ang. Variable Geometry Turbocharger) lub VTG (niem. Variable Turbinen Geometrie). Inny spotykany skrót to VNT (wprowadzony przez firmę Honeywell).



- VTG ( Variable Turbine geometry )
( Turbina o zmiennej geometrii )


- VNT (Variable Nozzle Turbine).
( Zmienna dysza turbiny )


Oznacza regulację intensywności przepływu spalin za pomocą tzw. kierownicy. Rozwiązanie to wyeliminowało efekt turbodziury, występujący w starszych konstrukcjach wysokoprężnych silników z turbodoładowaniem montowanych w samochodach osobowych, czyli kłopotliwe w praktyce opóźnienie reakcji turbiny (a przez to i sprężarki powodującej potrzebny wzrost ciśnienia w układzie dolotowym) na energiczne operowanie przez kierowcę pedałem przyspieszenia. Uzyskane w ten sposób zwiększenie wydajności doładowania w zakresie niższych prędkości obrotowych wału korbowego przyczyniło się ponadto do znacznej poprawy osiągów jednostek napędowych i spełniania przez nie coraz ostrzejszych norm toksyczności spalin.

Turbosprężarka VNT



Dotyczą one także turbosprężarki, ale informują dodatkowo, że jest ona wyposażona w zmienną geometrię łopatek. Wynalazek ten eliminuje największą wadę zwykłych turbosprężarek, tzw. turbodziurę, czyli brak dynamiki przy małych obrotach silnika. System VTG pozwala na osiągnięcie wysokiej wartości momentu przy niskich obrotach silnika, zwiększa moc silnika w całym zakresie obrotów dzięki płynnej regulacji ciśnienia doładowania oraz zmniejsza emisję cząstek stałych.

Jeśli na pokrywie bagażnika auta jest symbol K lub kompressor oznacza to, że dla podniesienia dynamiki podczas ruszania zastosowano inne rozwiązanie - kompresor. Odmiennie od turbosprężarki, jest on napędzany bezpośrednio z wału korbowego silnika lub elektrycznie.


I czyli wtrysk, C dla nowszej generacji

- TDI lub TDi (turbo direct injection)
( Turbo z bezpośrednim wtryskiem )

- TDDi (Turbo Diesel Direct Injection)
( Turbo Diesel z bezpośrednim wtryskiem)

- DTI lub dTi (Direct Turbo Injection)
( bezpośredni wtrysk turbo)

- DI lub di (Direct Injection)
( wtrysk bezpośredni )

- DiTD (Direct Injection Turbo Diesel)
( turbo diesel z bezpośrednim wtryskiem )


To symbole na tylnej części pojazdów oznaczające rodzaj zasilania silnika wysokoprężnego. Informują, że mamy do czynienia z silnikiem starszej generacji, wyposażonym w pompę wtryskową i wtryskiwacze. Tego typu silniki pracują dość głośno, zwłaszcza na wysokich obrotach, a ich dynamika jest umiarkowana. Nie wymagają natomiast paliwa wysokiej jakości.

Oznaczenia nie są znormalizowane, więc można spotkać różne ich kombinacje. Starsze doładowane silniki wysokoprężne mają na ogół w oznaczeniu litery TDI w różnych ułożeniach. Silniki nowszej generacji, wyposażone w system CR (common rail) , mają w swym oznaczeniu dodatkowo literę C lub cyfrę 4: CDTI (common rail diesel turbo injection), TDCi (turbo diesel common rail injection), CTDi (common rail turbo diesel injection), D4D (direct for diesel) [bezpośrednie dla oleju napędowego], dCi (diesel common rail injection). Common rail to umieszczony na silniku zasobnik na paliwo sprężone do wysokiego ciśnienia 1350-1800 barów, przygotowane do wtryśnięcia bezpośrednio do cylindrów w 5-7 minidawkach. Powyższe oznaczenia mają właśnie takie silniki, zasilane szyną zbiorczą common rail i z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi lub piezoelektrycznymi. Kultura ich pracy jest bardzo wysoka, szczególnie silników trzeciej generacji. Są dynamiczne, ciche, oszczędne i spełniają wysokie normy czystości spalin. Jedyna wada to bardzo duże wymagania dotyczące czystości paliwa.


P czyli pompa w cylindrze


Silniki Diesla wyposażone w pompowtryskiwacze z zaworami piezoelektrycznymi mają oznaczenia:

- PDE (nie. pumpe duse element)
( Element dyszy pompy )

- TDI-PD (turbo direct injection pump duse).
( turbo pompy dyszy wtrysku bezpośredniego )


Pompowtryskiwacz to wkręcone do każdego cylindra połączenie pompy wtryskowej z wtryskiwaczem.
Jego zalety to:
łatwy rozruch, minimalna zwłoka zapłonu, wysokie ciśnienie wtrysku, niskie zużycie paliwa i wysoka sprawność silnika.

Wady:
skomplikowana i droga konstrukcja oraz twarda praca, zwłaszcza zimnego silnika. I właśnie te wady zadecydowały, że system CR - common rail - wypiera system PD - pump duse.

V - cylindry lub zawory


Samochody wyposażone w silniki benzynowe z zapłonem iskrowym też mają swoje oznaczenia; dotyczące one głównie typów stosowanego rozrządu. Najważniejsza jest tu litera V oraz jej położenie w stosunku do sąsiadującej liczby.

V (valve) oznacza wielozaworowe głowice pozwalające na lepsze napełnianie cylindrów. Cyfra przed literą V informuje o liczbie zaworów w całym silniku. Cyfra stojąca po literze V oznacza liczbę cylindrów silnika widlastego czyli ustawionych w literę V:


- 16V czyli 16 zaworów

- 12V (12 zaworów),

ale już oznaczenie V12 to symbol silnika widlastego 12-cylindrowego.


Często w skrócie umieszczana jest też informacja na temat wałka rozrządu w głowicy.

- 16V SOHC (16 valve single over head camshafts) - 16 zaworów, jeden wałek.

- 24V DOHC (24 valve double over head camshafts) - 24 zawory, dwa wałki rozrządu.


W nowocześniejszych konstrukcjach silników są stosowane zmienne fazy rozrządu i zmienne wielkości otwarcia zaworów:

- VTEC (variable valve timing and lift electronic control)
( zmienne fazy rozrządu i skoku sterowaniem elektronicznym )

- i-VTEC

Jeszcze nowocześniejsze rozwiązanie) to system zmieniający czas i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, skonstruowany przez Hondę. Po przekroczeniu od 3500 do 5000 obr./min - w zależności od rodzaju silnika - włącza się system VTEC i wówczas następuje gwałtowne przyspieszenie, słusznie nazywane potocznie kopem.

Odpowiednikiem VTEC Hondy jest wynalazek Toyoty VVT-i (variable valve timing with intelligence), - inteligentny system zmiennych faz rozrządu, gdzie komputer reguluje moment otwarcia zaworów dolotowych w zależności od obciążenia i obrotów silnika. Powoduje to płynne zmiany charakterystyki silnika, które dają kierowcy większy moment obrotowy, lepsze przyspieszenia i mniejsze zużycie paliwa. Dodatkowo, silniki te są bardziej ekologiczne.

I znowu i


Niektóre firmy zaszyfrowują w symbolu informacje o rodzaju zasilania silników z zapłonem iskrowym:

- SPI (single point injection) to jednopunktowy wtrysk pośredni paliwa do kolektora ssącego

- MPI (multi point injection) - wtrysk do kolektora dolotowego oddzielnie przed każdym zaworem ssącym

- FSI (fuel stratified injection) - wtrysk bezpośredni z uwarstwieniem ładunku.


To najnowocześniejsza technologia pochodząca w prostej linii z pojazdów wyścigowych. Dzięki znakomitemu spalaniu paliwa, charakteryzuje się jego małym zużyciem i niską emisją CO2. Jest wreszcie TSI, czyli twincharger - silnik zasilany w systemie FSI oraz wyposażony w dwie sprężarki: kompresor pracujący w niskim zakresie obrotów i turbosprężarkę włączającą się powyżej 2400 obr./min. Efektem takiego połączenia jest bardzo dobra dynamika w całym zakresie obrotów, przy niskim zużyciu paliwa. I to kolejny krok konstruktorów w kierunku ochrony środowiska, zmniejszenia zużycia paliwa i zwiększenia osiągów.

Możliwości wyboru silnika jest więc bardzo dużo. By dokonać właściwego wyboru, trzeba umieć czytać i rozumieć wszystkie opisane wyżej szyfry producentów.




POJęCIA MOTORYZACYJNE



2WD - Oznaczenie napędu na jedną oś np. dwa przednie koła

4 MATIC - Oznaczenie układu napędowego na wszystkie koła stosowanego w Mercedesach.

4WD - Oznaczenie napędu na obie osie (cztery koła). Występuje w dwóch konfiguracjach: 1. napęd może być przenoszony na jedną oś, a w określonych warunkach druga oś jest automatycznie dołączana 2. cały czas napędzane są obie osie.

4x4 - określenie rodzaju napędu. Oznacza iż w pojeździe napędzane są wszystkie koła. Oznaczeniem 4x4 określany jest również napęd jednej osi z możliwością dołączenia napędu osi drugiej. W zależności od producenta może posiadać różną nazwę np. w Audi nazywa się quattro.

7G-TRONIC - Automatyczna skrzynia biegów stosowana w Mercedesach, umożliwia utrzymanie optymalnego poziomu obrotów. Dzięki jej siedmiu stopniom skoki prędkości obrotowych pomiędzy biegami są mniejsze, co przyczynia się do spokojniejszej pracy silnika. Zmiany biegów są niemalże niewyczuwalne, a przy redukcji umożliwia nawet pominięcie poszczególnych biegów.

ABS - (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) to układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego. Zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem.

ACD - System zwiększający przyczepność auta oparty na centralnym aktywnym mechanizmie różnicowym który działa poprzez regulację napędu kół przedniej i tylnej osi. Stosowany np. w Mitsubishi Lancer EVO X

Active Body Control - System aktywnego zawieszenia umożliwiający kontrolę nad nadwoziem. Dzięki zainstalowanym czujnikom eliminuje przechyły nadwozia np. przy gwałtownym hamowaniu lub przy pokonywaniu zakrętów. Stosowany w niektórych Mercedesach np. w modelu CL

Airmatic - Zawieszenie pneumatyczne z regulowanym elektronicznie systemem amortyzacji stosowane w Mercedesach. Współpracuje z automatyczną regulacją amortyzatorów, która stale dostosowuje ich pracę do aktualnej sytuacji jezdnej. Na zniszczonych odcinkach dróg lub trudnych podjazdach możliwe jest ponadto podniesienie nadwozia, a przez to zwiększenie prześwitu. Przy dłuższej jeździe z większą prędkością pojazd opuszcza się automatycznie, co poprawia stabilność jazdy i zmniejsza opór powietrza.

ASC - System poprawiający trakcję pojazdu działający poprzez regulację mocy silnika i siły hamowania w każdym kole po wykryciu zmniejszenia przyczepności lub jej braku. Stosowany między innymi w Mitsubishi Lancer EVO X.

AT - określenie oznaczające automatyczną skrzynie biegów

AYC - System poprawiający przyczepność auta w trakcie pokonywania zakrętów działa poprzez regulację momentu pomiędzy kołami osi tylnej pojazdu. Stosowany np. w Mitsubishi Lancer EVO X.

Bi Turbo - Układ dwóch turbosprężarek powodujący zwiększenie momentu obrotowego już w niskim zakresie obrotów, a tym samym zwiększenie mocy silnika w porównaniu do silników ze sprężarką lub bez niej.

Blokada tylnego mostu - system umożliwiający całkowite zablokowanie mechanizmu różnicowego pozwalając na przeniesienie do 100 procent siły napędowej na koło o najlepszej przyczepności. Dzięki temu zwiększone jest bezpieczeństwo i panowanie nad samochodem nawet w bardzo trudnych warunkach np. w terenie lub na śliskiej nawierzchni.

Bluetooth - Bezprzewodowe łącze pozwalające na połączenie różnych urządzeń przenośnych, takich jak telefon komórkowy czy notebook wyposażonych w Bluetooth. Zasięg - w zależności od wersji - nie przekracza 10 metrów. Niska moc nadawcza zapewnienia bezpieczeństwo, ponieważ z jednej strony zapobiega „podsłuchowi”, a z drugiej - generuje tylko niewielkie zakłócenia spowodowane promieniowaniem elektromagnetycznym. Każde powiązane urządzenia otrzymują tzw. profil składający się z unikalnego kodu, umożliwiającego bezpieczne nawiązywanie połączeń pomiędzy nimi.

Common Rail - System stosowany w silnikach wysokoprężnych. Pompa wysokociśnieniowa tłoczy paliwo do zbiornika, tu następuje wyrównanie ciśnienia, a następnie paliwo ze zbiornika wysokociśnieniowego, kierowane jest bezpośrednio do cylindrów poprzez piezoelektryczne wtryskiwacze, sterowane elektronicznie. Dawka paliwa może być dzielona na kilka części, dzięki czemu proces spalania jest pełniejszy.

DPF - Filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych, który oczyszcza spaliny silnika z cząsteczek sadzy powodując znaczne zredukowanie zanieczyszczeń wydobywających się do atmosfery w trakcie pracy silnika.

DSG - Dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów pozwala na płynną zmianę biegu w ciągu zaledwie 0,03 do 0,04 s, a moment obrotowy przekazywany jest na koła bez przerwy. Może być obsługiwana przez kierowcę zarówno w trybie ręcznym (tiptronic), jak i automatycznym. Ręczna zmiana biegów możliwa jest przy użyciu dźwigni zmiany biegów lub manetek umieszczonych na kierownicy. Obecnie dostępna jest w samochodach z grupy Volkswagena.

Duratec - Oznaczenie silnika benzynowego rzędowego z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, kadłubem silnika i głowicą wykonaną ze stopu aluminium, wtrysk wielopunktowy sterowany elektronicznie.

E5 - Silnik spełniający normy czystości spalin Euro 5. Normy obowiązują od 1 stycznia 2011 roku i dotyczą każdego nowego samochodu. Każdy samochód przekraczający powyższe normy nie może być sprzedany jako nowy (pierwsza rejestracja) po 31 grudnia 2010 roku.

Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego - system działający w zależności od prędkości pojazdu. Im jest większa prędkość tym system działa słabiej. Największa siła wspomagania uzyskiwana jest w czasie manewrów przy małej prędkości np. przy parkowaniu

Emisja CO2 (g/km) - W trakcie pracy silnika uwalniane do atmosfery zostają szkodliwe substancje - dwutlenek węgla (CO2) - przyczyniające się do jej zanieczyszczenia. Czym mniej jest wydalanych substancji CO2 przez silnik tym lepiej dla środowiska

Filtr cząstek stałych - Stosowany w silnikach wysokoprężnych. Oczyszcza spaliny silnika z cząsteczek sadzy powodując znaczne zredukowanie zanieczyszczeń wydobywających się do atmosfery w trakcie pracy silnika.

Flexi Fuel - Oznaczenie silnika napędzanego paliwem alternatywnym (biopaliwem) na bazie etanolu.

Intercooler - Chłodnica powietrza doładowującego. W trakcie sprężania powietrza zasysanego przez turbosprężarkę dochodzi do znacznego ogrzania powietrza co powoduje obniżenie gęstości powietrza - do cylindrów dostarczana jest mniejsza ilość powietrza, niż wymaga tego ciśnienie doładowania. Przeciwdziała temu przepuszczenie powietrza przez specjalną chłodnicę (Intercooler). Dzięki temu ilość powietrza, które tłoczone jest do cylindrów wzrasta, a silnik wytwarza większą moc.

Kąt natarcia (stopnie) - Wartość w stopniach określająca maksymalny kąt nachylenia pojazdu przy najechaniu przodem na przeszkodę np. na początek wzniesienia w momencie gdy tylna oś pojazdu znajduje się jeszcze na płaskiej powierzchni

Kąt rampowy (stopnie) - Ważny przy pokonywaniu przeszkód poprzecznych. Określa maksymalną wysokość pokonywanej przeszkody np. leżącego pnia drzewa, na którą może wjechać i zjechać pojazd. Jego wielkość zależy zarówno od prześwitu poprzecznego, jak i odległości między osiami samochodu (im krótszy rozstaw osi, tym większa wartość kąta rampowego).

Kąt zejścia (stopnie) - Wartość w stopniach określająca maksymalny kąt nachylenia pojazdu przy zjeżdżaniu przodem z przeszkody np. z wzniesienia w momencie gdy tylna oś pojazdu znajduje się jeszcze na wzniesieniu (odwrotność kąta natarcia)

Klimatyzacja automatyczna - Urządzenie służące do wymiany powietrza w kabinie pojazdu (grzejąc je lub chłodząc) zgodnie z zadanymi parametrami mające doprowadzić do jak najbardziej komfortowych warunków w niej. Użytkownik ustawia na panelu sterującym żądaną temperature, a system doprowadza do niej i utrzymuje. System działa tylko przy włączonym silniku

Klimatyzacja automatyczna strefowa - Urządzenie działające na identycznej zasadzie jak klimatyzacja automatyczna z tą tylko różnicą iż możliwe jest ustawienie różnej temperatury dla kierowcy i pasażera (pasażerów). Przykładowo: klimatyzacja 2-strefowa pozwala na ustawienie innej temperatury dla kierowcy i innej dla pasażera siedzącego z przodu; klimatyzacja 4-strefowa pozwala na ustawienie różnych temperatur dla: kierowcy, pasażera z przodu oraz pasażerów siedzących przy oknach z tyłu. Urządzenie to może (w zależności od marek) występować pod różnymi nazwami, np. Climatronic.

Klimatyzacja manualna - Urządzenie służące do wymiany powietrza w kabinie pojazdu (grzejąc je lub chłodząc) zgodnie z zadanymi parametrami mające doprowadzić do jak najbardziej komfortowych warunków w niej. Nie posiada możliwości ustawienia temperatury wewnątrz kabiny tylko regulacje prędkości nawiewu powietrza oraz jego temperatury (ciepło / zimno). System działa tylko przy włączonym silniku

Komputer pokładowy - Urządzenie wyświetlające na monitorze informacje użyteczne kierowcy. Przeważnie są to: temperatura zewnętrzna, chwilowe zużycie paliwa, średnia prędkość jazdy, średnie zużycie paliwa czy dystans, który można przebyć na paliwie znajdującym się w zbiorniku.

Kurtyny powietrzne - To dodatkowe poduszki powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu samochodu mające za zadanie ochronę głowy kierowcy i pasażerów przy uderzeniach bocznych.

Magic Seats - Zaawansowany system "układania" wnętrza pojazdu za przednimi fotelami. Oferuje wiele kombinacji składania tylnej kanapy

MAP - Skrzynia biegów ze sterowanym elektronicznie sprzęgłem i zmianą przełożeń. Pozwala na pracę w trybie automatycznym oraz sekwencyjnym

Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX - System zapobiegający nieprawidłowemu zamocowaniu uniwersalnego fotelika dziecięcego w samochodzie

MP 3 - format zapisu skompresowanych cyfrowych danych audio.

MPS - Oznaczenie dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów stosowanej w pojazdach marki Ford. MPS6 oznacza iż skrzynia jest 6-cio stopniowa.

MT - określenie oznaczające ręczną (manualną) skrzynie biegów

NGT - oznaczenie silnika stosowanego w Mercedesach zasilanego benzyną bezołowiową lub gazem ziemnym.

Poduszka powietrzna kierowcy - (ang. airbag) to, w samochodzie, element pasywnego systemu bezpieczeństwa, ma na celu zamortyzowanie uderzenia o elementy pojazdu ciała pasażerów i kierowcy w wypadku zderzenia. Poduszka powietrzna to specjalnie ukształtowany worek napełniany gazem wystrzelanym pirotechnicznie podczas zderzenia.

Poduszka powietrzna kolanowa - To poduszka montowana pod kolumną kierowniczą, lub również naprzeciw pasażera, a jej zadaniem jest ochrona, w sposób bezpośredni, kolan kierowcy w trakcie zderzenia czołowego. W sposób pośredni poduszka kolanowa chroni całe tułowie poprzez ustalenie odpowiedniej pozycji bioder kierowcy lub pasażera w czasie zderzenia.

Poduszka powietrzna pasażera - (ang. airbag) to, w samochodzie, element pasywnego systemu bezpieczeństwa, ma na celu zamortyzowanie uderzenia o elementy pojazdu ciała pasażerów i kierowcy w wypadku zderzenia. Poduszka powietrzna to specjalnie ukształtowany worek napełniany gazem wystrzelanym pirotechnicznie podczas zderzenia.

Poduszki powietrzne boczne - To poduszka powietrzna (lub poduszki) umieszczona najczęściej w bocznej zewnętrznej krawędzi fotela. Jej zadaniem jest amortyzacja ciała pasażera w wypadku zderzenia bocznego.

Pojemność skokowa cylindra (cm3) - Jednostka miary podawana w centymetrach sześcienych, określająca geometryczną wartość walca utworzonego przez ścianki cylindra o wysokości skoku tłoka.

Pojemność skokowa silnika (cm3) - Jednostka miary podawana w centymetrach sześcienych, określająca sumę pojemności skokowych wszystkich cylindrów silnika.

Przednie światła przeciwmgielne - Dodatkowe światła poprawiające widoczość w trudnych warunkach atmosferycznych np. w mgle

Quattro - oznaczenie w marce Audi stałego napędu na cztery koła

Recykling - Odzyskiwanie surowców, przetwarzanie ich i powtórne ich wykorzystywanie.

Reflektory ksenonowe - reflektory wypełnione gazem ksenonowym. Łuk elektryczny przechodząc przez gaz wytwarza jednostajne białe światło o większej intensywności niż w konwencjonalnych żarówkach. Pojazdy wyposażone w takie reflektory oferują dużo lepszą widoczność. Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej reflektory ksenonowe zamontowane w pojeździe muszą być samopoziomujące oraz posiadać spryskiwacze

Regulowana kolumna kierownicy - System ułatwiający zajęcie poprawnej pozycji za kierownicą. Umożliwia zmianę położenia koła i kolumny kierownicy w góre i dół. W niektórych wersjach również do przodu i tyłu

Regulowana wysokość fotela kierowcy - Konstrukcja fotela kierowcy pozwalająca na jego regulację w pionie ułatwiając tym samym zajęcie poprawnej pozycji za kierowcą.

Rozstaw osi (mm) - Odległość między płaszczyznami pionowymi przechodzącymi przez środek koła przedniego i tylnego po tej samej stronie auta. Wartość ta (zazwyczaj) określa długość wnętrza pojazdu

Servotronic - System wspomagania układu kierowniczego. Siła wspomagania dostosowywana jest do warunków oraz w zależności od prędkości jazdy. Przy dużych prędkościach system pracuje precyzyjnie (mniejsza wartość wspomagania) zapewniając pewne prowadzenie pojazdu, a podczas parkowania lekko i komfortowo (maksymalna wartość wspomagania). Nazwa stosowana w modelach BMW.

Symmetrical AWD - Stały, symetryczny napęd wszystkich kół. Został stworzony w 1972 roku przez Subaru. System zachowuje obustronną równowagę z nisko położonym środkiem ciężkości. Ponadto w przypadku poślizgu kół rozkład momentu obrotowego pomiędzy osią przednią i tylną jest automatycznie kontrolowany dając pewność prowadzenia samochodu.

System doświetlenia zakrętów - System wykorzystuje dodatkowe źródło światła (umieszczone w reflektorze przednim świateł mijania lub w reflektorze przeciwmgielnym) lub skrętne reflektory. W przypadku skrętu kierownicą (lub włączenia kierunkowskazu), system doświetla strefę skrętu pojazdu (wewnętrzną część zakrętu).

System Follow Me Home - Urządzenie powodujące pozostawienie na kilkadziesiąt sekund zapalonych świateł mijania po zgaszeniu silnika oraz wciągnięcia kluczyka ze stacyjki.

System kontroli trakcji - System mający za zadanie niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (posiada odwrotne działanie w stosunku do systemu ABS). System może posiadać różne nazwy. Przykładowo: ASR min w Mercedes-Benz, Volkswagen, Fiat. TCS - Ford, Saab, Chevrolet. DSC w BMW. Można również spotkać oznaczenie TC.

System ograniczający skutki kolizji - Działa na zasadzie analizy warunków drogowych i zbliżania się do zidentyfikowanych przeszkód. Jeżeli prędkość zbliżania się przekroczy wartość progową, system ostrzega kierowce. Jeżeli kierowca nie podejmie działań zmierzających do zmniejszenia prędkości system automatycznie napnie pas bezpieczeństwa i delikatnie zacznie hamować. W przypadku stwierdzenia przez system że kolizja czołowa jest nieunikniona, a kierowca nadal nie podejmuje żadnych działań, pasy bezpieczeństwa na obu przednich fotelach są silnie napinane i następuje mocne hamowanie. System nie zatrzymuje całkowicie pojazdu. Różne marki posiadają różne jego oznaczenia, np.: w Hondzie nazwany został CMBS.

System rozdzielający siłę hamowania EBD - Działa razem z układem ABS, analizując rozkład masy w samochodzie i automatycznie regulując siłę hamowania działająca na przednie i tylne koła, pomagając zachować stały kierunek jazdy

System Terrain Response - Dokonuje regulacji ustawień silnika, skrzyni biegów, centralnego układu różnicowego i podwozia, aby pojazd najlepiej dostosować do wymagań terenu po którym się porusza. Kierowca posiada do dyspozycji ustawienia: Ogólne (dla większości warunków na szosie i łatwych warunków jazdy terenowej), Trawa / Szutr / Śnieg, Błoto i Koleiny, Piasek. Technologia opatentowana przez firmę Land Rover

System utrzymania pojazdu na pasie ruchu - System identyfikuje poziome linie ograniczające pas ruchu pojazdu emitując sygnał dźwiękowy przy jej przekroczeniu. System nie kieruje pojazdem, ani nie zastępuje kierowcy. Poprawne działanie wymaga utrzymania ręk na kierownicy. Różne marki posiadają różne oznaczenia systemu, np.: Honda nazwała go LKAS, VW - Lane Assist.

Tempomat - System utrzymujący stałą, ustawioną przez kierowcę prędkość jazdy

Tempomat adaptacyjny - System oprócz utrzymywania stałej, wybranej przez kierowce, prędkości automatycznie reguluje odległość do pojazdu poprzedzającego poruszającego się tym samym pasem ruchu.

Tiptronic - Rodzaj automatycznej przekładni (skrzyni biegów) z możliwością manualnej zmiany biegów. Kierowca, oprócz możliwości jazdy w trybie automatycznym, ma do dyspozycji także tryb manualny, w którym zmiana biegów następuje sekwencyjnie, bez możliwości pomijania poszczególnych biegów. Przekładnia posiada dynamiczny program do jazdy sportowej, w którym zmiana biegów odbywa się przy wyższych prędkościach obrotowych silnika.

TSI - oznaczenie rozwiązania konstrukcji silników benzynowych stosowanych w pojazdach grupy Volkswagen. Zasilanie silnika odbywa się poprzez bezpośredni wtrysk paliwa do komory spalania oraz zastosowanie turbosprężarki lub turbosprężarki i sprężarki mechanicznej (kompresora). Takie rozwiązanie pozwala na uzyskanie większej mocy i wysokiego momentu obrotowego dostępnych w niskim zakresie obrotów.

Turbosprężarka - Pozwala na osiągnięcie większej mocy i wyższego momentu obrotowego w porównaniu do silników wolnossących o identycznej pojemności skokowej. Urządzenie wykorzystując energię strumienia gazów wylotowych, spręża zassane powietrze i tłoczy je do cylindrów, powodując zwiększenie ilości powietrza w silniku pod odpowiednim ciśnieniem.

USB - (ang. Universal Serial Bus – uniwersalna magistrala szeregowa) - gniazdo służące do podłączenia np. zewnętrznego odtwarzacza muzycznego, przenośnej pamięci, itp.

VVT-i - Inteligentny system zmiany faz rozrządu silnika gwarantujący optymalną charakterystykę pracy układu dolotowego i wydechowego dostosowywujący się do charakterystyki jazdy kierowcy, tak aby zapewnić jak najlepsze wykorzystanie właściwości silnika przy równoczesnym ograniczeniu spalania.

X-Tronic CVT - Bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów. Wyeliminowano w niej przerwy w przyspieszaniu występujące przy zmianie przełożeń.

xDrive - System napędu na cztery koła adaptacyjnie rozdzielający moc na obie osie, pozwalając tym samym maksymalnie wykorzystać moc i dynamikę auta poprzez znaczną poprawę trakcji na wszystkich rodzajach nawierzchni. Dzięki temu siła napędowa przenoszona jest na drogę zawsze w optymalny sposób – również na ostrych zakrętach, przy ruszaniu na wzniesieniach lub na śliskiej nawierzchni. Nazwa stosowana w marce BMW.

Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
URL:

5 #1 gacuus
dnia 23. wrzesień 2013 22:54:21
oznaczenie silnikow r4 4 cyl w rzedzie r5 5 cyl r6 6 cyl
H2
H4
H6 boxer 2 4 i 6 cyl

twin turbo
bi turbo
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme designed by Damian Majoch
Copyright Japan Elite © 2010-2019