Subkategoria 2
[ZTS] Skorodowana śruba - Jak & czym odkręcić
- Drukuj
- 11 wrz 2013
- ZRÓB TO SAM
- 17183 czytań
- 0 komentarzy

Zapieczone i skorodowane śruby to koszmar nie tylko domorosłych majsterkowiczów, ale i doświadczonych mechaników. Wiele tzw. połączeń rozłącznych, wykonanych jest przez producenta auta bądź danego podzespołu z kiepskiej jakości materiałów, co przy ewentualnej próbie ich oddzielenia skutkuje zerwaniem gwintu i koniecznością wymiany znacznie większej ilości elementów niż zakładał pierwotny plan.
Istnieją jednak sposoby, które niezwykle skutecznie rozwiązują ten problem a jednocześnie ich koszt pozostaje na rozsądnym poziomie.
Nafta
Najtańszym sposobem odkręcenia zardzewiałej śruby jest użycie nafty. Dzięki wysokim właściwościom penetrującym i powszechnej dostępności jest to jeden z najbardziej popularnych środków chemicznych stosowanych w tego typu problemach. Wadą tej metody jest długi czas uwalniania tego typu połączeń (nawet do kilkudziesięciu godzin). Aby go skrócić można posłużyć się młotkiem w celu naruszenia struktury pomiędzy śrubą a nakrętką.
Droższy sposób to użycie jednego z wielu preparatów penetrujących, które znakomicie penetrują, odrdzewiają i zabezpieczają połączenia śrubowe. Na co dzień stosowane są strickte jako smary, wypierające wodę z konkretnej przestrzeni.
Jeszcze lepszym sposobem, choć znacznie trudniejszym w wykonaniu, jest podgrzanie za pomocą palnika acetylenowo-tlenowym danego miejsca do odpowiedniej temperatury, a następnie odkręcenie śruby. Metoda ta jest o tyle trudna, że niesie za sobą ryzyko uszkodzenia innych podzespołów, znajdujących się w bliskim sąsiedztwie ogrzewanego połączenia. Co więcej uszkodzeniu może ulec samo połączenie.
Jedną z najnowszych metod ułatwiających rozłączanie połączeń śrubowych jest zastosowanie tzw. podgrzewacza indukcyjnego. Wbudowany w niego falownik zamienia prąd z sieci elektrycznej o napięciu 220V na prąd o wysokiej częstotliwości. Specjalne spirale wytwarzają pole magnetyczne. Wystarczy, że w zasięgu tego pola umieścimy przedmiot, który przewodzi prąd a jego temperatura gwałtownie wzrośnie w ciągu kilkunastu sekund. Jest to obecnie najskuteczniejsza metoda stosowana m.in. przy odkręcaniu zapieczonych świec żarowych w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych. O jej skuteczności przekonało się już wielu mechaników.
Każda z metod ma swoje wady i zalety. Najlepszą wydaje się zastosowanie podgrzewacza indukcyjnego, ale tylko nieliczne warsztaty mechaniki pojazdowej są w jego posiadaniu. Poza tym, do każdego przypadku trzeba podejść w sposób indywidualny, bowiem wiele z problemów może rozwiązać nawet nafta. Osoby o niskich umiejętnościach manualnych lepiej powinny przekazać oddać auto w ręce fachowców.
Poleć ten artykuł | |
Podziel się z innymi: |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
URL: |
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?