JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji
MENU
Polub nasze profile społecznościowe
Ostatnie posty
Ostatnio na Forum
Artykuly
Komentarze
Najnowsze filmy
Partnerzy
Kalendarz
<< Kwiecień 2024 >>
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Brak wydarzeń.

Ankieta
Skąd dowiedziałeś/aś sią o Japan Elite?

Reklama na innym forum/stronie
Reklama na innym forum/stronie
12% [6 głosów]

Od znajomego
Od znajomego
53% [27 głosów]

Poprzez Facebook
Poprzez Facebook
8% [4 głosy]

Z Google
Z Google
16% [8 głosów]

Przez wizytówką
Przez wizytówką
0% [0 głosów]

Przez naklejką na samochodzie
Przez naklejką na samochodzie
12% [6 głosów]

Ogółem głosów: 51
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 04. lipiec 2013

Archiwum ankiet
Reklama
Subkategoria 2
[PM] Części oryginalne czy zamienniki ?
Co to jest zamiennik?


Jeszcze dekadę temu, większość podzespołów do samochodu można było kupić tylko w autoryzowanym serwisie. Ich koszt był niejednokrotnie tak duży, że właściciel auta musiał sprzedać auto, bo naprawa była dla niego nieopłacalna. Auta japońskie czy francuskie były często pomijane przez kierowców z uwagi na ich bardzo wysokie ceny części, zwłaszcza na tle cen podzespołów do samochodów czeskich czy włoskich. Wszystko uległo jednak zmianie, gdy na rynku polskim pojawiły się tzw. „zamienniki” czyli odpowiedniki części oryginalnych (sprzedawanych w Autoryzowanych Serwisach Obsługi danego koncernu samochodowe), produkowane jako ich tańsza alternatywa.


Zamiennik tak dobry jak oryginał?


Jakość „zamienników” jest różna, jednak wiele z nich to wierna kopia oryginału. Jak to możliwe? Po prostu firmy zajmujące się produkcją „zamienników” (m.in. Bosch, Delphi, Valeo, Brembo) dostarczają te same części na tzw. pierwszy montaż do nowych samochodów. W rezultacie, często się zdarza, że jedyną rzeczą, która odróżnia zamiennik od oryginalnej części jest opakowanie, w którym są one sprzedawane. Nawet oznaczenia na części zamiennej są identyczne jak w przypadku tej pochodzącej z ASO.

Zakup tylko u sprawdzonych dystrybutorów


Nie zawsze jednak zamiennik okazuje się nawet w połowie tak trwały jak podzespół pochodzący bezpośrednio od producenta. Należy wystrzegać się zarówno części nieznanego pochodzenia jak i tych, których producenci mają kiepską renomę. Nie brak bowiem na rynku produktów pochodzących od chińskich wytwórców, których jakość bardzo często zagraża nawet bezpieczeństwu jazdy. Tyczy się to zwłaszcza elementów wchodzących w skład układu hamulcowego czy kierowniczego. Pokusa wysokich oszczędności nie może nikomu przesłaniać zdrowego rozsądku.


Ile można zaoszczędzić?


Pojawia się zatem pytanie, czy gra jest warta przysłowiowej świeczki? Ile i na czym można najwięcej zaoszczędzić? Na przykładzie dwóch starszych samochodów Toyoty Yaris z 2002 roku i Subaru Impreza 140KM z 2005 roku, wyposażonych w silniki benzynowe , pomogę sprawdzić, gdzie należy szukać największych oszczędności. Jako punkt odniesienia przedstawiamy ceny części zamiennych oferowanych przez jedną z ich największych polskich hurtowni czyli firmę Inter Cars.




Koszt utrzymania japońskiego samochodu można wyraźnie obniżyć kupując zamienniki np. amortyzatorów czy sprężyn. W przypadku tych pierwszych oryginalne podzespoły są droższe o ponad 60% od części oferowanych przez Inter Cars. Co więcej , jedna sprężyna zawieszenia pochodząca bezpośrednio od Toyoty kosztuje prawie tyle samo co jej trzy zamienniki. Niektóre podzespoły do Toyoty są jednak zaskakująco tanie jak na segment Premium. Komplet klocków hamulcowych firmy ATE jest tańszy od oryginalnych zaledwie o 72 zł. Jeśli jednak poszukujemy części, których usterki pojawiają się rzadko jak np. zacisk hamulcowy czy pompa paliwa warto rozejrzeć za ich zamiennikami. W przypadku Toyoty Yaris oryginalny zacisk jest o prawie 190% droższy od zamiennika!



Jeszcze większe oszczędności można uzyskać w przypadku Subaru 407, jeśli zaopatrzymy się w części zamienne w hurtowni zamiast w ASO. Typowe części eksploatacyjne pochodzące z serwisu Subaru są znacznie droższe niż markowe zamienniki. Tylne tarcze hamulcowe pochodzące z Inter Cars są tańsze od „oryginałów” o 78%, zestaw sprzęgła o blisko 55% a pompa paliwa o 46%. Co ciekawe czasem się zdarza, że cenny zamienników mogą być wyższe niż podzespołów pochodzących z ASO. Oryginalna cewka zapłonowa jest o 163zł tańsza niż jej zamiennik. Nie ulega jednak wątpliwości, że decyzja o wyborze zamiennika zamiast części oryginalnej, pozwoli zredukować łączne koszty o ok. 40%.

To jaką cześć wybrać, oryginalną czy będącą jej zamiennikiem, pozostawiamy do indywidualnej oceny każdego z Was. Kluczem do udanego zakupu będzie po pierwsze wybranie sprawdzonego dystrybutora podzespołów samochodowych, po drugie zaczerpnięcie informacji o jakości danej części od mechanika samochodowego czy specjalisty, a po trzecie zdrowy rozsądek. Dzięki temu nawet pozornie droga usterka nie uszczupli za nadto naszego portfela, a nasze auto odzyska pełną sprawność.


Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
URL:

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme designed by Damian Majoch
Copyright Japan Elite © 2010-2019