JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji
MENU
Polub nasze profile społecznościowe
Ostatnie posty
Ostatnio na Forum
Artykuly
Komentarze
Najnowsze filmy
Partnerzy
Kalendarz
<< Kwiecień 2024 >>
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Brak wydarzeń.

Ankieta
Skąd dowiedziałeś/aś sią o Japan Elite?

Reklama na innym forum/stronie
Reklama na innym forum/stronie
12% [6 głosów]

Od znajomego
Od znajomego
53% [27 głosów]

Poprzez Facebook
Poprzez Facebook
8% [4 głosy]

Z Google
Z Google
16% [8 głosów]

Przez wizytówką
Przez wizytówką
0% [0 głosów]

Przez naklejką na samochodzie
Przez naklejką na samochodzie
12% [6 głosów]

Ogółem głosów: 51
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 04. lipiec 2013

Archiwum ankiet
Reklama
Subkategoria 2
[PM] Lampy ksenonowe , ich montaż i korzyści ze stosowania
Styl i funkcjonalność


Dla wielu osób reflektory ksenonowe to symbol luksusu. Stosowane dawniej tylko w najdroższych niemieckich limuzynach stały się poniekąd wyposażeniem podnoszącym prestiż pojazdu. W wielu przypadkach decyzja o zamontowaniu oświetlenia ksenonowego w pojeździe ma zatem charakter czysto snobistyczny, a wysokie walory użytkowe są często pomijane. Właśnie dlatego na rynku znaleźć można wiele tanich zamienników żarówek ksenonowych, nie mających praktycznie nic wspólnego z prawdziwą jakością tego typu konstrukcji. Poza tym, bardzo często sam montaż nowego oświetlenia jest wykonywany nieprawidłowo co z jednej strony zagraża bezpieczeństwu innych użytkowników drogi a z drugiej, grozi surowymi sankcjami karnymi, w tym zabraniem dowodu rejestracyjnego przez Policję.

Lampy ksenonowe: nielegalny montaż


Po polskich drogach jeździ wiele samochodów, w których tradycyjne żarówki zostały wymienione na ksenony bez uprzedniego przystosowania do tego auta.
Należy pamiętać, że jest to nielegalne i niebezpieczne. Każde auto posiada reflektory, które są homologowane do pracy z określonym źródłem światła.
Zamontowanie innego rodzaju źródła światła niż homologowane wiąże się z ryzykiem zatrzymania dokumentu rejestracyjnego, skierowaniem pojazdu do ponownego badania technicznego oraz kilkuset złotowym mandatem.


Ksenony zamontowane w tradycyjnych reflektorach to zagrożenie nie tylko dla portfela, ale również dla pozostałych uczestników ruchu. Reflektory halogenowe mają budowę nieprzystosowaną do używania lamp wyładowczych, co powoduje oślepianie innych kierowców oraz utratę parametrów optycznych odbłyśników nieodpornych na promieniowanie UV emitowane przez ksenony.
Każdy reflektor ksenonowy musi być wyposażony w system samopoziomujący światła, który dostosuje je do zmiennego obciążenia samochodu oraz spryskiwacze mające na celu zapobiegać rozproszeniu wiązki świetlnej przez zabrudzenia osadzające się na reflektorze.


Lampy ksenonowe: prawidłowe ustawienie świateł


Warto pamiętać, że lampy ksenonowe emitują dwukrotnie jaśniejszy strumień świetlny niż tradycyjne halogeny. Dlatego aby nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka trzeba kontrolować ich ustawienie. Tymczasem według badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego w 2009 roku aż 89 procent pojazdów poruszających się po drogach w Polsce ma źle ustawione światła. Należy pamiętać, że związane z tym oślepienie, fachowo nazywane olśnieniem, może być przyczyną wypadku.

Uwaga na podróbki


Dużym problemem stały się dostępne na rynku podróbki markowych lamp ksenonowych. Są one o wiele gorszej jakości i nie spełniają wszystkich wymogów technicznych.

– Aby uniknąć przykrych niespodzianek i mieć pewność, że kupujemy oryginalne lampy, należy kupować je tylko u sprawdzonych dystrybutorów – radzi Tarek Hamed, ekspert ds. oświetlenia samochodowego Philips Automotive. – Każda lampa ksenonowa Philips zanim opuści fabrykę przechodzi szereg rygorystycznych testów, mających na celu potwierdzenie jej doskonałej jakości – dodaje.

W ofercie firmy Philips znajdują się trzy różne typu lamp ksenonowych: Xenon Vision, Xenon BlueVision oraz Xenon X-tremeVision. Każda z nich odpowiada specyficznym wymaganiom kierowców i posiada homologację zgodną z ECE (dopuszczenie do ruchu ulicznego).



Lampa Xenon Vision jest wyjątkowa, ponieważ dostosowuje się do barwy starego żarnika, co pozwala na wymianę tylko zużytej lampy. Z kolei Xenon BlueVision emituje o 10% więcej światła o bardzo wysokiej temperaturze barwowej, sięgającej 6000K. Wyróżnia się ona wyraźnym niebieskawym odcieniem, który nadaje autu charakterystyczny styl. Natomiast Xenon X-tremeVision to najmocniejsza lampa ksenonowa dostępna na rynku. Emituje ona o 50% więcej światła od pozostałych lamp, dzięki specjalnej geometrii palnika. Dłuższa wiązka światła to możliwość wcześniejszego zaobserwowania niebezpieczeństwa na drodze.



Światła ksenonowe czy żarówki ksenonowe? To nie jest to samo!


Korzyści ze stosowania


BMW serii 7 (e32) i lampy ksenonowe


Pierwszym seryjnym samochodem, w którym pojawiła się możliwość wyboru świateł ksenonowych, było BMW serii 7 z 1991 roku. W następnych latach rozwiązanie to zaczęły stosować inne marki. Obecnie wraz ze spadkiem kosztów produkcji i eksploatacji lampy ksenonowe stają się coraz popularniejsze. Najczęściej spotykane są w niemieckich autach klasy średniej i wyższej. Wzrost popularności ksenonów wynika z zalet, jakie niesie ta nowoczesna technologia.

Lampy ksenonowe: lepsze oświetlenie drogi


Ksenony generują światło odpowiadające barwą światłu naturalnemu. Ich największe zalety można zaobserwować po zapadnięciu zmroku. Mocne światło doskonale oświetla drogę, pozwalając na wcześniejsze dostrzeżenie znaków, przeszkód i ewentualnych zagrożeń. Białe światło o lekko niebieskim odcieniu sprawia również, że oczy kierowcy nie męczą się tak szybko. Z kolei podczas jazdy w dzień auto z tego typu oświetleniem jest o wiele łatwiejsze do dostrzeżenia przez innych uczestników ruchu.


Lampy ksenonowe: niższe koszty eksploatacji


Lampy ksenonowe potrzebują nawet o 30 procent mniej energii elektrycznej w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze zużycia paliwa. Dodatkowo lampy wyładowcze są również o wiele wytrzymalsze od halogenowych, a ich żywotność jest kilkukrotnie dłuższa.

Czas pracy tradycyjnej żarówki szacowany jest na 300-550 godzin, natomiast lampy ksenonowe mogą działać nawet do 3 tysięcy godzin.



Czy można przerobić normalne reflektory na ksenonowe?

Tak , ale jest to właściwie nieopłacalne , mandaty a także zagrożenie spaleniem całego układu oświetleniowego .



Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
URL:

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme designed by Damian Majoch
Copyright Japan Elite © 2010-2019