JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji
MENU
Polub nasze profile społecznościowe
Ostatnie posty
Ostatnio na Forum
Artykuly
Komentarze
Najnowsze filmy
Partnerzy
Kalendarz
<< Kwiecień 2024 >>
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Brak wydarzeń.

Ankieta
Skąd dowiedziałeś/aś sią o Japan Elite?

Reklama na innym forum/stronie
Reklama na innym forum/stronie
12% [6 głosów]

Od znajomego
Od znajomego
53% [27 głosów]

Poprzez Facebook
Poprzez Facebook
8% [4 głosy]

Z Google
Z Google
16% [8 głosów]

Przez wizytówką
Przez wizytówką
0% [0 głosów]

Przez naklejką na samochodzie
Przez naklejką na samochodzie
12% [6 głosów]

Ogółem głosów: 51
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 04. lipiec 2013

Archiwum ankiet
Reklama
Subkategoria 2
[PM] Turbodoładowanie a olej silnikowy
Obecnie najpopularniejszym sposobem na polepszenie parametrów pracy silnika jest zastosowanie turbosprężarki. Działa ona w ten sposób, że wykorzystująca energię gazów wylotowych turbina napędza sprężarkę powietrza poprzez połączenie obu elementów wałem obrotowym.


Podniesienie mocy i momentu obrotowego, pomimo wielu zalet rozwiązania, posiada również klika wad, z którymi należy się liczyć. Pomijając kwestie techniczne, jakie należy rozwiązać (specjalny kształt komory spalania, bardziej wytrzymałe tłoki i korbowody, etc.), należy zdawać sobie również sprawę z tego, że mocniejszy silnik generuje większe ciśnienie użyteczne, co negatywnie wpływa na olej silnikowy. Z tego względu w samochodach z turbodoładowaniem, bardzo istotny jest dobór odpowiedniego oleju.





Najważniejszym czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na właściwości oleju jest temperatura jego pracy. Jeszcze 10-15 lat temu, temperatura pracy oleju w silniku oscylowała w granicach 80-90°C. W najnowocześniejszych jednostkach napędowych olej pracuje w sposób ciągły w temperaturze ok. 100-110°C. Zastosowanie turbosprężarki znacząco wpływa na podwyższenie tej temperatury - olej po przejściu przez turbosprężarkę rozgrzewa się (krótkotrwale) nawet do 350ºC. Olej więc musi posiadać bardzo dobrą odporność na oksydację, aby w takich warunkach nie zaczął się po prostu spalać.

Kolejną ważną cechą, jaką musi spełnić olej silnikowy jest trwałość filmu olejowego. Wał turbosprężarki wiruje z prędkością często przekraczającą nawet 200 000 obrotów na minutę. Przy tak dużej prędkości, film olejowy musi być odporny na zerwanie.




Następnym ważnym parametrem oleju stosowanego przy turbodoładowaniu jest jego lepkość. W niskich temperaturach, zaraz po uruchomieniu silnika, olej musi możliwie szybko zostać przepompowany do najdalszych punktów układu smarowania, m.in. do turbosprężarki, aby nie doszło do przedwczesnego zużycia łożysk ślizgowych wirnika. Z drugiej strony zaś nie może on zbyt szybko tracić lepkości. Powinien on zachowywać poprawne parametry smarowania nawet w wysokich temperaturach.

Zauważalny od kilku ostatnich lat trend w zmniejszaniu pojemności skokowej silników, przy jednoczesnym podnoszeniu ich mocy maksymalnej poprzez powszechne stosowanie turbosprężarek, nie pozostaje bez echa w branży olejowej. Najlepszym tego przykładem jest technologia FST stosowana w olejach z serii Castrol EDGE.

Rozwiązanie to polega na adaptacji grubości filmu olejowego wprost proporcjonalnie do obciążeń generowanych przez silnik. Jeżeli silnik nie generuje w danej chwili dużych obciążeń, olej zachowuje się jak typowy olej energooszczędny. Natomiast jeżeli kierowca korzysta z mocy maksymalnej, następuje umocnienie filmu olejowego, dzięki czemu wrażliwe elementy silnika pozostają chronione przed przedwczesnym zużyciem.

Zastosowanie układu turbodoładowania, z racji parametrów pracy samego układu oraz jego oddziaływania na inne elementy silnika, wymusza stosowanie olejów najwyższej jakości. Jeżeli na równi z rozwojem technicznym jednostek napędowych rozwijana jest również technologia olejów silnikowych można być pewnym, że silnik naszego samochodu będzie utrzymany w należytej ochronie zapobiegającej przedwczesnemu zużyciu. Z tego względu nie warto oszczędzać na oleju.

Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
URL:

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme designed by Damian Majoch
Copyright Japan Elite © 2010-2019