JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji
MENU
Polub naszą stronę - Facebook
Ostatnie posty
Ostatnio na Forum
Artykuly
Komentarze
Najnowsze filmy
Aktualnie online
Statystyka
» Nowi Użytkownicy:
Dzisiaj: 0 » Ostatnie 7 dni: 0 » Ostatnie 30 dni: 0
» Gości online:Użytkowników online: 0
» Witamy naszego najnowszego Użytkownika - Mrozu
» Wszystkich Użytkowników: 367
» Wszystkich Użytkowników, którzy odwiedzili nas dziś: 0
Urodziny Nikt dziś nie obchodzi urodzin
Kalendarz
<< Październik 2017 >>
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Brak wydarzeń.

Ankieta
Skąd dowiedziałeś/aś się o Japan Elite?

Reklama na innym forum/stronie
Reklama na innym forum/stronie
12% [6 głosów]

Od znajomego
Od znajomego
53% [26 głosów]

Poprzez Facebook
Poprzez Facebook
8% [4 głosy]

Z Google
Z Google
14% [7 głosów]

Przez wizytówkę
Przez wizytówkę
0% [0 głosów]

Przez naklejkę na samochodzie
Przez naklejkę na samochodzie
12% [6 głosów]

Ogółem głosów: 49
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 04. lipiec 2013

Archiwum ankiet
Partnerzy
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Seba-pdPL
09 październik 2017 11:50:28
Jak nadal bedzie taka cisza na stronce to robimy z Damianem przekierowanie adresu strony JE na naszego fanpage'a na FB

Seba-pdPL
11 grudzień 2016 19:28:35
SZYKOWAĆ FURY NA 23 GRUDNIA 2016 , GODZ. 19:00 - odbędzie sie spot opłatkowy Umiech :) Zanotować, zapamiętać & przyjeżdżać Wykrzyknik! Fura

Seba-pdPL
28 listopad 2016 14:30:52
Jeśli JE ma nadal istnieć w najlepsze to trzeba zrobić zrzute (choćby skromną) i zapłacić komuś, jeśli ma być wszystko poprawnie ogarnięte

damiansd4hide3
28 listopad 2016 09:25:13
Jest tylko jedna kwestia, ktoś kto się zna chce ZAROBIĆ....każdy jeden.

Seba-pdPL
27 listopad 2016 10:15:42
Pracuję nad tym, poprawiłem już troche rzeczy, ale nadal one występują Ehh ;/ Więcej rzeczy nie dam rady już ogarnąć Smutny :( Potrzebujemy wsparcia kogoś, kto zna sie na rzeczy i potrafiłby to ogarnąć. Macie takiego znajomego? Podrzućcie nam go Umiech :)

Bartekk
18 wrzesień 2016 10:12:17
kurde same errory Smutny :(

Seba-pdPL
23 sierpień 2016 21:04:08

damiansd4hide3
01 czerwiec 2016 15:49:23
hehehe Hehehe :D dzikujemy Hehehe :D nawzajem Hehehe :D

Seba-pdPL
01 czerwiec 2016 15:35:24
Z okazji Dnia (Duego) Dziecka wszystkim mionikom i pasjonatom, szczeglnie japoskiej motoryzacji Umiech :) : http://japanelite.
..zawsze.png


damiansd4hide3
13 maj 2016 20:18:07
no dokadnie seba Hehehe :D hehe

[PM] Kt bocznego znoszenia ogumienia. Dynamika koa samochodowego.
1. Czym jest kt bocznego znoszenia ogumienia.

W tym miejscu zajm si wyjanieniem czym w ogle jest kt bocznego znoszenia ogumienia.
Zacznijmy zatem od zdefiniowania kta bocznego znoszenia ogumienia. W tym celu rozwamy przypadek toczcego si koa w trakcie ruchu pojazdu. W sytuacji gdy samochd jedzie na wprost na koo nie dziaaj adne siy boczne (jeeli zaoymy oczywicie e nie ma bocznego wiatru). Koo jest obcione jedynie ciarem samochodu G. Od tego ciaru powstaje reakcja Z, o wartoci i kierunku zgodnym z si G, lecz o przeciwnym zwrocie. Sytuacj tak przedstawia pierwszy rysunek od lewej. Dokadniej omwi to w drugiej czci tego poradnika.


Opis oznacze w tekcie


W momencie gdy do koa zostanie przyoona sia boczna F (pochodzca np. od bocznego wiatru, lub przy skrcaniu) opona pojazdu ulegnie sprystemu odksztaceniu. Pojawi si reakcja poprzeczna Y, ktra przesuwa si wzgldem rodka ladu wsppracy po wystpieniu siy poprzecznej o pewn odlego s. Odlego ta jest ramieniem momentu stabilizacyjnego. Reakcja Z przesunie si i nie bdzie ju miaa kierunku zgodnego z obcieniem G. Tak sytuacj przedstawiaj dwa kolejne rysunki. Pierwszy to widok od tyu opony, a drugi to rzut z gry.
Po pojawieniu si siy bocznej wektor prdkoci koa V odchyla si od kierunku wyznaczonego przez paszczyzn symetrii koa o kt gama. To wanie ten kt nazywamy ktem bocznego znoszenia ogumienia. Koo nie toczy si w swej paszczynie, lecz w paszczynie odchylonej o ten wanie kt. Znieksztacony lad wsppracy opony z nawierzchni pokazano lini przerywan i kolorem rowym.Im wiksza sia boczna tym wikszy kt gama. Zaleno zachodzca midzy si boczn i ktem bocznego znoszenia pokazana jest na wykresie.




W wyniku bada stwierdzono, e zaleno midzy reakcj poprzeczn a ktem gama jest w przyblieniu liniowa i wyraa si wzorem:


Y = k * δ


W nowoczesnych oponach zaleno ta wystpuje jedynie przy ktach bocznego znoszenia w zakresie 3 - 4 Przy wyszych ktach pojawia si polizg miejscowy. W chwili rozpoczcia polizgu kt gama szybko wzrasta. Natomiast wspczynnik k zwany wspczynnikiem odpornoci na boczne znoszenie zaley midzy innymi od: rozmiarw i konstrukcji ogumienia, cinienia w ogumieniu, obcienia pionowego koa oraz kta a pochylenia koa wzgldem nawierzchni.

2. Wpyw kta bocznego znoszenia na sterowno pojazdu.

Skoro ju wiemy czym jest kt bocznego znoszenia ogumienia zajmijmy si wpywem jaki ma on na jazd samochodem, z co za tym idzie na nasze bezpieczestwo. Zacznijmy od przypomnienia czym jest sterowno - jest to zdolno utrzymania przez pojazd kierunku jazdy po torze krzywoliniowym wynikajcym z ustawienia k kierowanych.


Rysunek obok przedstawia samochd pokonujcy zakrt ze znacz prdkoci. Przednie koa samochodu skrcone s o rne kty co wynika z geometrii ukadu kierowniczego. Jednak dla uproszenia w dalszym rozwaaniu posugiwa si bdziemy ktem rednim. Teoretyczny rodek obrotu oznaczono przez O a promie zakrtu przez R. Dugo promienia R i pooenie rodka obrotu O odpowiadaj przypadkowi gdy nie wystpuje boczne znoszenie ogumienia. Zatem rysunek pokazuje sytuacj braku wystpowania bocznego znoszenia ogumienia. W momencie, gdy uwzgldnimy fakt e wskutek duej prdkoci na zakrcie wystpuje sia boczna wywoujca zjawisko bocznego znoszenia ogumienia sytuacja ulega zmianie. Wektory prdkoci k ulegaj odchyleniu co pokazane byo na wstpie. (punkt 1) Pooenie chwilowego rodka obrotu ulegnie teraz zmianie. Moemy wyrni dwa warianty jego nowego pooenia. Zale one od wielkoci kta znoszenia ogumienia k przednich i tylnych. Dla uproszczenia rozwaa nie rozpatrujemy ju zmian pooenia wektorw prdkoci dla obu k przednich osobno, lecz bdziemy si teraz posugiwa wektorem prdkoci urednionym i zredukowanym do osi symetrii pojazdu.




Przypadek pierwszy: Kt bocznego znoszenia ogumienia k tylnych jest wikszy ni dla k przednich.




rodek chwilowego obrotu po uwzgldnieniu bocznego znoszenia ogumienia O1 wyznaczamy w punkcie przecicia si prostych prostopadych do odchylonych wektorw prdkoci V. Jak wida w tym przypadku na lewym rysunku rzeczywisty promie zakrtu R1 jest mniejszy ni promie teoretyczny R. Nastpuje zatem zacienianie zakrtu. Zjawisko to nazywane jest potocznie zjawiskiem nadsterownoci. Zachowanie pojazdu nadsterownego pokazuje drugi rysunek.









Przypadek drugi: Kt bocznego znoszenia ogumienia k tylnych jest mniejszy ni dla k przednich.



rodek chwilowego obrotu O1wyznaczamy w ten sam sposb (czyli w miejscu przecicia si prostopadych do odchylonych wektorw prdkoci). Jak wida w tym przypadku rzeczywisty promie zakrtu R1 (tzn. po uwzgldnieniu zjawiska bocznego znoszenia) jest wikszy od promienia teoretycznego R. Nastpuje zatem rozszerzanie zakrtu. Zjawisko to nazywane jest potocznie zjawiskiem podsterownoci. Zachowanie si pojazdu pod sterownego obrazuje rysunek prawy.







Podsumowanie

Przy samochodzie pod sterownym kierowca w czasie jazdy krzywoliniowej od chwili wprowadzenia auta w zakrt a do wyjcia na prost utrzymuje stale ten sam kierunek dziaania siy na kierownicy. Stale zwiksza kt skrtu kierownicy w t sam stron aby zneutralizowa tendencj do rozszerzania zakrtu.
Prowadzc natomiast samochd nadsterowny kierowca atwiej wchodzi w zakrt, lecz niezwocznie musi zmieni kierunek dziaania siy na kierownicy na przeciwny. Wymaga to ju pewnych umiejtnoci od kierowcy. Zjawisko nadsterownoci jest zjawiskiem bardziej niebezpiecznym gdy potguje si na skutek tego, e zmniejszenie promienia skrtu zwiksza przyspieszenie dorodkowe. Moe to prowadzi nawet do utraty przyczepnoci i zarzucenia auta.


3. Wpyw kta znoszenia na stateczno kierunkow.

Przypomnijmy sobie czym jest stateczno kierunkowa - jest to zdolno utrzymania przez pojazd kierunku jazdy na wprost i zdolno powracania ukadu do stanu rwnowagi. Ruch auta po prostej uwaa si za stateczny jeeli po chwilowym zaburzeniu (np. w postaci podmuchu bocznego wiatru) samochd powraca do ruchu prostoliniowego. Znajc ju pojcia nad i podsterownoci rozpatrzymy zachowanie si takich pojazdw wanie przy jedzie na wprost i bocznym wietrze.



Przypadek pierwszy:
Ruch na wprost samochodu nadsterownego.


Samochd porusza si po prostym odcinku drogi. Jak wida z rysunku po prawej, rodek chwilowego obrotu O' znajduje si po tej samej stronie co dziaanie wiatru (oznaczonego jako sia Fn). rodek chwilowego obrotu wyznacza si w miejscu przecicia si prostych prostopadych do wektorw prdkoci osi przedniej i tylnej. Wida rwnie, e skadowa siy bezwadnoci Fby ma ten sam kierunek co sia naporu wiatru Fn, zatem bdzie ona powiksza dziaanie siy naporu wiatru Fn. Wystpuje wic sumowanie si tych si. S one rwnowaone przez siy sprystoci poprzecznej opon.








Przypadek drugi:
Ruch na wprost samochodu pod sterownego.


W przypadku auta pod sterownego rodek chwilowego obrotu O' znajdzie si po przeciwnej stronie ni dziaajcy na pojazd boczny wiatr, a zatem skadowa siy bezwadnoci Fby bdzie przeciwdziaa sile naporu wiatru Fn. Powoduje to powrt samochodu do kierunku jazdy na wprost po ustaniu impulsu wymuszajcego (bocznego wiatru). Ruch bdzie zatem stateczny. Siy przyczepnoci opon do jezdni rwnowa rnic midzy Fn a Fby.












Podsumowanie


Z porwnania obu powyszych rysunkw wynika, e samochd pod sterowny znw pokazuje swoj wyszo nad pojazdem nadsterownym. W rzeczywistoci stateczno kierunkowa samochodu przy jedzie po prostej i po krzywinie zaley take od wielu cech konstrukcyjnych samochodu (rozstawu osi, konstrukcji ogumienia, konstrukcji zawieszenia przedniego i tylnego). Kierowalno i stateczno nie s staymi cechami pojazdu, lecz zmieniaj si w zalenoci od jego zaadowania i rozkadu mas, a take prdkoci. Warto take wspomnie o tym, e opony radialne s bardziej odporne na boczne znoszenie ni opony diagonalne, co jest jednym z powodw ich stosowania w samochodach osobowych.




Dynamika koa samochodowego


1.Koo swobodnie toczone

Sytuacj koa swobodnie toczonego przedstawia poniszy rysunek. Koo znajduje si w ruchu jednostajnym pod dziaaniem siy poziomej F przyoonej do osi. Gdyby nie wystpowao tarcie, koo lizgaoby si. Poniewa koo toczy si, std midzy nawierzchni a koem wystpuje reakcja wzduna Fx = F, ktra wywouje moment na ramieniu promienia dynamicznego rd czyli Fx· rd zmuszajcy koo do obrotu. Moment ten musi by rwnowaony przez moment wypadkowej reakcji pionowych Z przesunitej w stosunku do osi obrotu o warto e, (Z · e) gdy inne siy nie wystpuj. Stan taki wynika z asymetrii naciskw. Poniewa reakcja wzduna w miejscu styku opony z jezdni jest rwna sile przyoonej do osi Fx=F, oraz Fx · rd = Z · e ,a wypadkowa reakcji pionowych Z jest rwna obcieniu osi (Z = Gk) to otrzymujemy po uproszczeniach wzr na si:

F = Fx w ruchu jednostajnym:





















2.Koo napdzane

Aby mwi o przypadku koa napdzajcego naley do niego przyoy moment napdowy Mn, jak to pokazano na rysunku. Zobaczmy co si dzieje. Sia F oraz reakcja Fx zmieniaj zwroty na przeciwne ni to byo w przypadku koa swobodnie toczonego. Z rwnania momentw wzgldem osi pojazdu otrzymamy:




Oznaczenia s takie same jak w przypadku koa swobodnie toczonego. Dodatkowo wystpuj:
Fn - sia napdowa
Ft - sia opr toczenia (wyprowadzona zreszt z przypadku koa swobodnie toczonego i rwna Fx)












3.Koo hamowane

Jeli zamiast momentu napdowego Mn przyoymy do koa moment hamujcy Mh to zamiast siy napdowej Fn wystpi sia hamujca o zwrocie przeciwnym do siy napdowej Fn zgodnie z poniszym rysunkiem. Rwnanie momentw wzgldem osi koa przybierze posta:



Oznaczenia s takie same jak w przypadku koa swobodnie toczonego (patrz pkt.1). Dodatkowo w przypadku koa hamowanego wystpuj:
I = dw/dt - moment bezwadnoci koa
Fh - sia hamujca
Fbk - sia bezwadnoci koa

Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
URL:

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme designed by Damian Majoch
Copyright Japan Elite © 2010-2017