JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji
MENU
Polub nasze profile społecznościowe
Ostatnie posty
Ostatnio na Forum
Artykuly
Komentarze
Najnowsze filmy
Partnerzy
Kalendarz
<< Kwiecień 2024 >>
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Brak wydarzeń.

Ankieta
Skąd dowiedziałeś/aś sią o Japan Elite?

Reklama na innym forum/stronie
Reklama na innym forum/stronie
12% [6 głosów]

Od znajomego
Od znajomego
53% [27 głosów]

Poprzez Facebook
Poprzez Facebook
8% [4 głosy]

Z Google
Z Google
16% [8 głosów]

Przez wizytówką
Przez wizytówką
0% [0 głosów]

Przez naklejką na samochodzie
Przez naklejką na samochodzie
12% [6 głosów]

Ogółem głosów: 51
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 04. lipiec 2013

Archiwum ankiet
Reklama
Subkategoria 2
Strona 2 Polerka


Przygotowując się do pracy z panelem takim jak ten, poświęć chwilę aby mu się przyglądnąć i zaplanuj najlepszy kierunek ruchu polerki. Pamiętaj o tym, że prowadzenie polerki przez kontury i krawędzie może powodować nagłe zmiany kierunku w jakim maszyna się przesuwa. Można tego uniknąć bardzo uważnie prowadząc maszynę po takich krawędziach. Kiedy podążanie za naturalnym ruchem maszyny nie jest możliwe skup się na stabilnym i delikatnym kierowaniu ręką trzymaną na korpusie maszyny. Unikaj nagłych szarpanych ruchów i zwrotów na ile to możliwe ponieważ może to powodować w niektórych przypadkach podskakiwanie maszyny.
Rękę na korpusie maszyny którą nadajesz kierunek, utrzymuj luźno na ile to możliwe. Druga ręka trzymana zwykle na głowie maszyny lub uchwycie używana jest do regulacji nacisku. Ilość stosowanego nacisku będzie się różnić w zależności od polerowanego lakieru i używanej pasty. Mówiąc ogólnie pracując polerką obrotową będziesz używać mniejszego nacisku niż pracując orbitalną. Dodatkowo, na panelach poziomych, waga maszyny ( która jest znaczna w przypadku modeli takich jak Makita i Silverline) przyczyni się do nacisku. W przypadku paneli pionowych
jest waga maszyny nie gra tak istotnej roli, i należy nieco pomagać ręką aby zapewnić odpowiedni nacisk i utrzymanie pada płasko przylegającego do panela.
Prędkość z jaką polerka obrotowa przesuwana będzie wzdłuż po lakierze będzie zależeć od używanej pasty, lakieru, oraz stosowanej prędkości obrotowej. Maszynę przesuwa się szybciej niż polerkę orbitalną – w istocie zbyt powolne przesuwanie może powodować szybkie nagrzewanie się i ryzyko spalenia lakieru. Przy szybszych prędkościach obrotowych, typowa prędkość przesuwania maszyny wynosi około 2 – 4” na sekundę, ponownie zależnie od pasty i lakieru. Uważaj aby temperatura lakieru nie była zbyt wysoka, najwyżej ciepła w dotyku – jeśli nagrzewa się bardziej to albo są problemy z pastą albo przesuwasz maszynę zbyt wolno. Wolniejsze przejścia ( 1-2” na sekundę) mogą być używane przy mniejszych prędkościach obrotowych podczas wykańczania powierzchni i nadawaniu połysku w ostatnich etapach. Zachowaj szczególną ostrożność kiedy polerujesz obok krawędzi na brzegu panela i wszelkich zakrzywionych powierzchni. Pracy w tych rejonach może towarzyszyć większy punktowy nacisk i temperatura może szybko wzrastać. Ryzyko przypalenia lakieru w tych miejscach jest znacznie większe niż na płaskich powierzchniach.
Dobrą praktyką jest zmniejszanie nacisku w miejscach krawędzi i zakrzywionych kształtów w celu zmniejszenia nagrzewania , a co za tym idzie przypalenia lakieru do minimum.

PRACA Z PASTĄ POLERSKĄ ( ROZPADAJĄCE SIę CZĄSTECZKI ŚCIERNE)
We wcześniejszych rozdziałach mówiliśmy o tym że większość past na rynku zawiera cząsteczki ścierne które rozpadają się w trakcie pracy. Oznacza to że należy je „przepracować” przez etapy ich działania, od mocno ściernych do wykańczających. Teraz zajmiemy się ich działaniem w praktyce. Są to tyko ogólne wskazówki, oparte o technikę Zenitu. Należy mieć na uwadze, że każda pasta posiada określone właściwości i tylko doświadczalnie będziesz w stanie określić jaka metoda pracy najlepiej nadaje się dla Twojej techniki. Kluczem do wykorzystania właściwości ściernych pasty, zarówno ściernych jak i wykańczających powierzchnię, jest praca na niewielkiej powierzchni około 12-18” kwadratowych. Jeśli pad został już początkowo nasączony pastą (3-4 calowa linia jest wystarczająca), potrzebne jest już tylko dodawanie niewielkiej ilości pasty, tak jak to widać na zdjęciu:



Rozpocznij od rozprowadzenia pasty na najniższych możliwych prędkościach obrotowych maszyny ( 600-1000rpm), przesuwając maszynę dość szybko, a następnie przesuwaj maszynę wolniej przy kolejnym przejściu aby równomiernie rozprowadzić pastę po powierzchni. Jeśli produkt nie rozprowadza się dość łatwo, może to oznaczać panel jest zimny i kilka kolejnych przejść na niskich prędkościach powinno go trochę ogrzać, i ułatwić rozprowadzenie pasty.
Kiedy pasta jest już rozprowadzona, można zwiększyć prędkość maszyny ( do około 1000- 1200rpm) i zacząć pracować pastą rozpoczynając ścieranie defektów.



Kiedy pasta zaczyna działać prędkość maszyny można ponownie zwiększyć do Punkty Zenitu (1500-2000rpm). W tym momencie, pasta będzie na lakierze wyglądać mętnie (nieprzejrzyście) co wskazuje na to , że pasta nie jest dopracowana (cząsteczki ścierne się nie rozpadły). Widać to na zdjęciu poniżej:





Kiedy ścierniwo w paście zostanie dopracowane po kilku kolejnych przejściach na wysokiej prędkości polerki, pasta na lakierze zacznie przybierać bardziej przejrzysty wygląd, tak jak na zdjęciu poniżej:





Na tym etapie zacznij zmniejszać prędkości obrotowe aby wykończyć lakier i usunąć ewentualnie pozostawione ryski, nadając wysoki połysk. W niektórych przypadkach, używając mocno ściernych past wskazane jest zatrzymanie się zanim pasta zostanie dopracowana. Nie da to jeszcze zadowalającego efektu końcowego, jednak można go będzie osiągnąć przy użyciu innej pasty przeznaczonej do wykończeń. Ta technika jest idealna do usuwania głębokich defektów z użyciem past mocno ściernych, które w żadnym wypadku nie pozostawiłyby wykończenia o wysokim połysku. Użycie pasty mocno ściernej tylko dla jej ściernych właściwości, a później wykończenie dedykowaną pastą lekko ścierną nadającą wyskoki połysk, doprowadza do lepszych jakościowo rezultatów przy mniejszej stracie lakieru.

Siła stosowanego nacisku podczas polerowania jest mocno zależna od lakieru i użytej pasty. Zwykle nacisk jest mniejszy niż przy polerce orbitalnej. Zawsze stosując nacisk upewnij się że temperatura nie wzrasta zanadto. Pewien dodatkowy nacisk może przyczynić się do procesu ścierania przy niektórych pastach -wypróbuj to zawsze wybierając kombinację pasty i pada. Spróbuj wszystkiego od samej wagi maszyny do dodatkowych 10 lbs, bacząc na wcześniejsze przestrogi odnoście temperatury.

ZACHOWAJ CZYSTOŚć!
Zatkany i brudny pad jest powodem słabych rezultatów, ponieważ gąbka nie działa optymalnie i nie rozbija efektywnie ścierniwa w paście. Ważne jest aby regularnie czyścić powierzchnię pada, aby zapewnić optymalną pracę pada.

Aby oczyścić front pada, użyj szczotki o miękkim włosiu. Delikatnie przytrzymaj szczotkę na padzie przy włączonej polerce ustawionej na niską prędkość, tak jak na zdjęciu poniżej.



Istotna jest ostrożność z padami, szczególnie z miękkimi do wykończeń, gdyż włosie szczotki może uszkodzić gąbkę. To uniemożliwi optymalną pracę pada i może powodować pozostawienie na powierzchni hologramów.

Możesz także oczyścić pad przy wyłączonej maszynie. Delikatnie przeczesz szczotką zapchany pad usuwając pył i pastę.
_______________
PROBLEMY I ROZWIĄZANIA
W tym rozdziale zajmiemy się kilkoma najczęściej spotykanymi przy polerowaniu maszynowym problemami, oraz sposobami na te problemy.

SŁABA KOREKCJA
Kiedy zaczynasz polerować samochód zawsze powinieneś sprawdzić na małej powierzchni zestaw kombinacji rozpoczynając od najlżejszej przechodząc do bardziej agresywnych jeśli jest to potrzebne do osiągnięcia pożądanej korekcji lakieru. Na przykład, jeśli masz samochód który znany jest z miękkiego lakieru (Honda Civic) i pastę o średniej ścierności taka jak Meguiars #83 Dual Action Cleaner, a polerka nie usuwa rysek, może to być dla Ciebie zaskoczeniem. Także gdy dotrzesz do końca skali ścierności i wciąż nie udaje się osiągnąć pożądanej korekcji, również może to być problemem.


PRZYCZYNY
Słaby poziom korekcji może mieć wiele przyczyn. Jedną z najczęstszych jest niepełne „dopracowanie” pasty (co również może powodować mikro-zarysowania). Zwykle praca z rozpadającymi się cząsteczkami przebiega tak jak na rysunku poniżej.



Jeśli pasta nie jest „dopracowana” odpowiednio długo, to przestaje pracować zanim ścierniwo wykorzysta swoje możliwości ścierne . Pasty z wolniej pracującym ścierniwem ( na przykład z serii Meguiars #80) potrzeba więcej czasu by je dopracować.

Czasami pasta może wyschnąć przed „przepracowaniem” ścierniwa. Osad na lakierze będzie stanie się przejrzysty, co nie oznacza w tym przypadku , że pasta została dopracowana. Może to być spowodowane pracą nad zbyt dużą powierzchnią, lub pracą w wysokiej temperaturze przy słońcu. Dodatkowo , niektóre pasty są z natury suche – na przykład Farecla G3.
W przypadku , gdy rysy są bardzo głębokie, stopień korekcji może nie być na poziomie jakiego byś oczekiwał. Aby zlikwidować tak głębokie defekty należy usunąć znaczą ilość lakieru, co szczególnie na twardych powłokach wymaga znacznie więcej czasu i agresywność ścierniwa (w ramach bezpieczeństwa).
W niektórych przypadkach może się zdarzyć , ze rysy są pod lakierem bezbarwnym, tak jak na zdjęciu poniżej.



W takiej nieczęsto spotykanej sytuacji rys pod lakierem bezbarwnym (generalnie efektu słabej naprawy lakierniczej) , usunięcie wierzchniej warstwy lakieru nie będzie mieć na widoczność rys żadnego wpływu. W rzeczywistości niemożliwa jest ich korekcja bez ponownego polakierowania.
ROZWIĄZANIA
Jeżeli poziom uzyskanej korekcji nie jest zadowalający, przede wszystkim sprawdź czy całkowicie dopracowujesz pastę wykorzystując jej ścierność. Upewnij się, że wykonujesz wystarczającą ilość przejść aby przepracować ścierniwo od jego początkowej fazy ścierania, poprzez fazę wykańczania – to zwykle wymaga od 10-20 przejść przy wyższych prędkościach obrotowych , w zależności od pasty.
Upewnij się , że osad staje się przejrzysty zanim przestaniesz polerować i ocenisz korekcję. Spróbuj zwiększyć ilość przejść aby zobaczyć czy poprawi to poziom korekcji.
Sprawdź powierzchnię na której pracujesz – powinna mieć nie więcej niż 18” kwadratowych. Jeśli zauważysz , że pasta nie radzi sobie z powierzchnią o takiej wielkości, spróbuj zredukować ją do 12” kwadratowych. Skupi to pracę na mniejszej powierzchni i dokładniej rozbije cząsteczki ścierne. Zbyt duży obszar pracy może również powodować zbyt szybkie wysychanie pasty, zmniejszając liczbę możliwych do wykonania przejść, tak więc zmniejszając obszar pracy można zwiększyć poziom ścierania i polepszyć rezultat.
Jeżeli pasta wysycha zbyt szybko, przede wszystkim upewnij się , że nie pracujesz na słońcu ani w wysokich temperaturach kiedy panele nadwozia są gorące.
Zmniejszenie obszaru pracy może być pomocne, ponieważ gdy jest on zbyt duży, pasta może wysychać zbyt długo nie dotykana przez pad.. W przypadku gdy pasta wysycha spróbuj zrosić pad wodą lub quick detailer-em, i wtedy ponów polerowania. Umożliwi Ci to wykonanie kilka kolejnych przejść. Niektóre suche z natury pasty takie jak G3 wymagają regularnego zraszania wodą – kiedy to robisz używaj raczej częstszych zroszeń małą ilością wody, zamiast dużo wody nieregularnie. Duża ilość wody może powodować rozpryskiwanie pasty i duży bałagan.

Głębsze defekty bardzo trudno jest usunąć polerowaniem maszynowym. Bardzo głębokie rysy mogą wymagać użycia papieru ściernego, aby uzyskać pożądaną korekcję w dobrym czasie. Jednakże, powtórne użycia pasty ściernej, dostarczą tego samego rezultatu zajmując więcej czasu – więc czasami jest to po prostu kwestia cierpliwości i powtarzania pracy na tej samej powierzchni.

Metoda Powolnego Ścierania opisana poniżej może okazać się przydatna. Jednakże dotyczy jej ostrzeżenie! Pamiętaj , że zawsze gdy polerujesz to usuwasz lakier. Nie usuwaj zbyt wiele lakieru próbując osiągnąć perfekcji, bo może zabraknąć na to lakieru. Znacznie lepiej jest pozostawić niewielką ilość głębszych śladów i pozostawić zarazem mnóstwo lakieru niż ryzykować przebicie tylko dla ciut lepszej korekcji.
W przypadku rys pod lakierem bezbarwnym jedynym rozwiązaniem jest lakierowanie, ponieważ aby do nich dotrzeć należałoby usunąć zewnętrzną warstwę lakieru bezbarwnego.

HOLOGRAMY
Prawdopodobnie najczęściej spotykanym problemem napotykanym w polerowaniu maszynowym jest pozostawienie na lakierze hologramów. Hologramy wyglądają jak ”chmury” na lakierze które przemieszczają się wraz z przemieszczającym się światłem. Typowy przykład hologramów widać poniżej na Peugeot 206:





Podczas gdy wygląda to bardzo źle, hologramy są zwykle bardzo płytkie – płytsze niż standardowe ryski koliste na lakierze. Powodem dla którego wyglądają tak źle jest fakt że są w rzeczywistości tysiącami bardzo płytkich rysek ciasno ściśniętych razem, powodowanych przez ścierniwo w użytych mocnoś ciernych pastach.
Pomimo fatalnego wyglądu, są dość łatwe do poprawienia.

PRZYCZYNY
Przyczyną powstawania hologramów na powierzchni lakierowanej poddanej polerowaniu jest fakt, że cząsteczki ścierne zawarte w paście nie rozpadły się w pełni, i wciąż mocno ścierały w momencie gdy maszyna została wyłączona. Typowy model pracy polerki obrotowej, używający metody Zenitu, jest przedstawiony na diagramie poniżej:



ROZWIĄZANIA
W przypadkach wymagających użycia agresywnej kombinacji pada i pasty, powstanie hologramów na niektórych lakierach jest nieuniknione. Można temu zaradzić używając po mocno ściernej paście innej lekko ściernej past wykończeniowej, aby usunąć ślady po polerce obrotowej i nadać powierzchni wysoki połysk. Upewnij się , że pasta wykończeniowa jest dokładnie ”przepracowana” aby uzyskać najlepszy możliwy rezultat. Jeśli lekko lub średnio ścierna pasta użyta na wykończeniowym (finishing) lub polerującym(polishing) padzie powoduje hologramy, upewnij się ,że dokładnie przepracowujesz pastę aby w pełni rozbić ścierniwo w niej zawarte. Hologramy powstałe w skutek właściwości ściernych pasty, są usuwane przez cząsteczki ścierne kiedy rozpadną się na mniejsze. Lakier jest wtedy wykańczany na wysoki połysk – zatrzymanie maszyny wcześniej ogranicza tą ostatnią fazę i powoduje słaby rezultat końcowy. Kluczem do poznania kiedy pasta się w pełni rozpada jest obserwacja osadu z pasty. Stanie się on przezroczysty i w niektórych przypadkach zacznie wysychać i lekko pylić. To może zająć kilka minut na sekcję (obszar) zależnie od użytego produktu – polerowanie maszynowe nie jest szybką pracą!
Jeśli osad z pasty staje się przezroczysty ale hologramy wciąż powstają, przede wszystkim sprawdź stan używanego pada. Jeśli jest przytkany zaschniętą pastą, wyczyść go tak jak to opisano wcześniej. Jeżeli gąbka jest uszkodzona użyj nowego pada.
Następnie, upewnij się , że pasta nie wysycha zbyt wcześnie. Może to powodować szereg przyczyn. Częstą przyczyną jest użycie polerki na zbyt wysokich prędkościach obrotowych – może to zbyt szybko wysuszać pasty, uniemożliwiając cząsteczkom ściernym pełen rozpad, co przyczynia się do powstawania hologramów.
Utrzymuj prędkości poniżej 2000rpm, a jeśli pasta wciąż zbyt szybko wysycha, to poniżej 1500rpm. Również praca na zbyt dużej powierzchni może być przyczyną szybkiego wysychania – pracuj na powierzchni 18” kwadratowych lub mniejszej.

Niektóre pasty są z natury dość suche. Na przykład Menzerna Power Gloss. Regularnie zraszanie wodą utrzyma je „przy życiu” dłużej i pozwoli na pełen rozpad.

PYLENIE
Duże ilości pyłu mogą być podczas polerowania maszynowego problemem. Penetrując wszelkie zakamarki pył może pozostawić Cię przed trudnym zadaniem gdy przyjdzie do czyszczenia samochodu po pracy!

PRZYCZYNY
Niektóre pasty, szczególnie bardzo mocno ścierne takie jak Menzerna PowerGloss i Farecla G3, pylą z natury. Pasty są dość suche i mogą w trakcie polerowania generować dużo pyłu, szczególnie w suchych i gorących warunkach. Niektóre pasty będą pylić w określonych warunkach otoczenia.
Duże ilości pyłu mogą być również spowodowane używaniem zbyt dużej ilości pasty. Ta może pozatykać pad, wysychać i pylić. Wysoka temperatura i suche powietrze mogą zwiększać ten efekt.

ROZWIĄZANIA
Aby utrzymać pylenie na niskim poziomie pracując z suchą pastą regularnie zraszaj pad wodą lub quick detailer-em. To utrzyma pastę dłużej mokrą i w wielu przypadkach zmniejszy pylenie. Jednak, uważaj żeby nie przesadzić z wodą, bo może to odwrócić pożądany efekt i spowodować chlapanie, które powoduje taki samo bałagan co pylenie, tylko jest trudniejsze do usunięcia.
Także upewnij się , że nie używasz zbyt wiele pasty na padzie. Kilka kropel wielkości perły zwykle wystarcza na powierzchnię 18” kwadratowych, pod warunkiem że pad został początkowo nasączony pastą. Utrzymuj pad czysty i wolny od wyschniętej pasty. Jeżeli pad w trakcie pracy zupełnie się zapcha , zmień na czysty.

PRZEBICIE
Wszystkie dotychczas omawiane problemy mogą zostać w łatwy i niedrogi sposób naprawione. Przebicie to co innego. Przebicie (ang.strike through) jest terminem używanym do opisania przetarcia przez zewnętrzną warstwę do warstwy poniżej. Tak jak widać to na rysunku poniżej:



W tym wypadku warstwa lakieru bezbarwnego została zupełnie usunięta na tej powierzchni odkrywając warstwę koloru. Można to naprawić wyłącznie za pomocą powtórnego lakierowania.

PRZYKŁAD: PEUGEOT 307
Na zdjęciu poniżej widać przebicie przez lakier bezbarwny na drzwiach niebieskiego Peugeot 307.



W świetle słonecznym to uszkodzenie dość trudno zauważyć – obszar przebicia jest nieco jaśniejszy od otaczającego powierzchni (tuż nad palcem) i brakuje mu połysku. Ten efekt może być łatwiejszy do zauważenia pod jasnym światłem co widać na zdjęciach poniżej – obszar przebicia po lewej.





Jest to uszkodzenie które wymaga kosztownych naprawy. Pierwsze ostrzeżenia odnośnie przebicia przychodzą z wizualnym sprawdzeniem powierzchni w trakcie polerowania – jakiekolwiek dziwne zmiany w kolorze powinny podnieść alarm! Również , pad zabarwi się na kolor lakieru, tak jak to widać na zdjęciu poniżej:



To zabarwienie pada jest normalne w przypadku dwuwarstwowego lakieru, gdzie nie ma lakieru bezbarwnego. Jednak w przypadku pracy nad lakierem trzywarstwowym wskazuje na uszkodzenie warstwy bezbarwnej. Przebicie również może wystąpić na lakierach dwuwarstwowych, wtedy przetarcie nastąpiłoby do podkładu. Sprawdzając grubość lakieru w miejscu gdzie nastąpiło przebicie widzimy odczyt pomiędzy 70-80um… Podczas gdy taki odczyt wciąż byłby prawidłowy dla wielu samochodów, w przypadku tego Peugeot-a najwidoczniej tak nie jest, lakier był zbyt cienki. Odczyt w takich granicach powinien również wznieść czujność podczas polerowania maszynowego!



PRZYCZYNY
Przebicie jest spowodowane użyciem zbyt agresywnej kombinacji pasty i pada na lakierze który jest zbyt miękki. Powoduje to usunięcie zbyt dużej warstwy lakieru bezbarwnego. Jednak nie panikuj. Zakładając ,że przy polerowaniu maszynowym stosuje się rozwagę, to przebicie jest rzadkim zdarzeniem.

ROZWIĄZANIA
Zapobiegliwość jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli masz taką możliwość zawsze sprawdź grubość lakieru na aucie które planujesz polerować. Pobierz wiele odczytów grubości lakieru, gdyż na lakierze mogą być miejsca gidze lakier jest cienki. Takie obszary mogą być niewielkie, więc łatwo je pominąć przy pomiarach. W takich miejscach poleruj ze szczególną uwagą i nie używaj agresywnych środków. Zawsze sprawdzaj ilość lakieru jaką usuwasz w trakcie pierwszych testów, aby określić jak twardy lub miękki jest lakier, co da pewne pojęcie o tym jakie kombinacje środków polerskich są bezpieczne.
Jeśli nie posiadasz dostępu do miernika grubości lakieru, pocieszeniem może być fakt że przebicie jest rzadkim zdarzeniem. Pracuj ostrożnie i nie używaj agresywnych kombinacji o ile nie jest to absolutnie konieczne. Jeżeli lakier wydaje się miękki, użycie agresywnych past mocno ściernych może nie być
zalecane.
Oczywiście istnieje pewne ryzyko ponieważ miejscowo mogą wystąpić miejsca z cieńszym lakierem nie sprawdzonym przez miernik, jednak nie powinny one spowodować problemów.
W przypadku przebicia pozostaje tylko jedno rozwiązanie – ponowne lakierowanie.

PODSKAKIWANIE POLERKI
Podskakiwanie polerki (ang.buffer hop) jest określeniem używanym do opisania efektu przeskakiwania maszyny po powierzchni w niekontrolowany sposób, w przeciwieństwie do oczekiwanego sunięcia pada po powierzchni. Skutkuje to nieprzyjemnym doświadczeniem w trakcie polerowania i nieuchronni prowadzi do słabego wykończenia.

PRZYCZYNY
Podskakiwanie polerki może mieć szereg przyczyn. Najczęstszą z nich jest użycie zbyt dużej ilości pasty. To szybko przytka pad i zredukuje jego efektywność. Polerka nie będzie w stanie płynnie przemieszczać się po panelu i jednym z rezultatów będzie jej podskakiwanie. Podskakiwanie polerki może być również spowodowane niedostatecznym nawilżeniem pada i lakieru. Przyczyną tego jest zwykle nierówne rozprowadzenie pasty, aczkolwiek reakcja z lakierem („lepki lakier”) może również prowadzić do takich efektów.
Kolejną przyczyną podskakiwania polerki jest nieutrzymywanie pada płasko na panelu w trakcie polerowania, lub niezamierzone zahaczenie o krawędź co zakłóca płynny ruch maszyny.

ROZWIĄZANIA
Aby uniknąć podskakiwania polerki zawsze używaj odpowiedniej ilości pasty.



Zwykle ilość pokazana na zdjęciu poniżej wystarcza na powierzchnię 12-18”kwadratowych. Kiedy zaczniesz polerować rozprowadź pastę równomiernie po całej powierzchni. Kiedy panel jest zimny, może wymagać to kilku przejść na niskiej prędkości (<1000rpm). Nie spiesz się ze zwiększeniem prędkości zanim pasta nie będzie równomiernie rozprowadzona, pozwoli to na bardziej płynne polerowanie.
Zawsze zwracaj uwagę na kształty panela aby zapewnić płaskie przyleganie pada do powierzchni. Rękę którą trzymasz na korpusie polerki trzymaj raczej rozluźnioną niż spiętą.

LEPKI LAKIER
Na niektórych lakierach i przy niektórych pastach polerka obrotowa może stawiać opór, podskakiwać, i panel może szybko się nagrzewać. Mogą tego nie poprzedzać żadne ostrzegawcze oznaki. Zdarza się to niezależnie od perfekcyjnej techniki. W takich wypadkach polerowanie jak i wykończenie powierzchni jest bardzo trudne i wymaga wiele koncentracji i nauki radzenia sobie z tym

PRZYCZYNY
Rzeczywiste przyczyny tego zjawiska nie zostały jak dotąd w pełni poznane. Wierzono, że pewne marki past polerskich zostały stworzone z przeznaczeniem do pracy w określonych warunkach otoczenia, i w innych warunkach przestawały działać prawidłowo. Jednakże ostatnie oznaki świadczą o tym, że problem ma większy związek z polerowanym lakierem. Szybki wzrost temperatury zdaje się pochodzić od „lepkości” lakieru, który absorbuje nawilżenie powodując przyspieszenie wysychania pasty i nagrzewania panela. Kiedy temperatura zaczyna znacznie wzrastać, pasta się „zapieka” a nawet zgrzewa na lakierze stając się trudną do usunięcia.
Innym poglądem na tą sprawę jest teza że wcześniej nałożone przez dealera powłoki powodują problemy w trakcie polerowania. Są pewne oznaki zdające się to potwierdzać, ale również dość konkretne dowody stojące w sprzeczności. W rzeczywistości prawdziwe powody tego zjawiska nie zostały poznane –prawdopodobnie jest to kombinacja czynników. Z upływem czasu powody tego problemu powinny się rozjaśnić.

ROZWIĄZANIA
Bez zdefiniowania przyczyn, trudno orzec jak ten problem rozwiązać. Najlepszym rozwiązaniem jest wytrwać w poszukiwaniu różnych metody i technik aplikacji pasty i odnaleźć tę właściwie działającą.
Kluczem jest ograniczenie narastania temperatury. Rozpoczynanie na niewielkich prędkościach, i kontynuowanie pracy nie zwiększając ich może być w pewnych warunkach zdecydowanie pomocne. Wykonaj wiele przejść z prędkościami 900, 1000, 1100rpm i tak dalej, a gdy temperatura zacznie wzrastać, zwolnij lub przerwij, aby pozwolić panelowi ostudzić się przed ponownym zwiększeniem prędkości.
Dodatek wody lub quick detailera zaradzić na ten problem, ale może również zaszkodzić, w zależności od zastosowanych w paście nawilżaczy oraz ich reakcji.
Alternatywą jest dodanie oleistego produktu takiego jak Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner, aby zwiększyć nawilżenie, co pomoże w płynnej pracy polerki. Zmniejszenie stosowanego nacisku może pomóc poprzez zmniejszenie temperatury. Bądź gotowy , aby unieść delikatnie pad (utrzymując jego kontakt z powierzchnią) aby obniżyć nacisk do minimum. Jeżeli wszystko inne zawodzi , wtedy zaufana polerka orbitalna może być jakąś opcją. Jeśli więc przesiadasz się z polerki orbitalnej na rotacyjną nie pozbywaj się tej pierwszej! Może okazać się pomocna na samochodach z „lepkim lakierem”.

PODSUMOWANIE
Zobaczyliśmy, że polerowanie maszynowe może dostarczyć znacznej poprawy prezencji lakierów samochodowych – poprzez usunięcie rys, przywrócenie koloru, nadanie możliwie najlepszej głębi i klarowności. W tym przewodniku opisano podstawy polerowania maszynowego z użyciem polerki obrotowej. Nic jednak nie jest w stanie zastąpić praktyki, i wraz z nauką polerowania maszynowego opracujesz swoje własne techniki które dadzą Ci najlepsze rezultaty. Metody opisane powyżej są w zamierzeniu jedynie radami na początek.

Bez wątpienia najlepszym sposobem na poprawę jakości i prezencji lakieru jest polerowanie maszynowe – które usunie koliste ryski, zarysowania, wżery, utlenianie i przebarwienia. Dodatkowo ścierniwo wykańcza lakier dostarczając głębokiego połysku i wysokiej przejrzystości powierzchni lakieru co przyciągnie wzrok na każdym car show. Jeżeli chciałbyś przenieść wykończenie swojego lakieru na wyższy poziom, bez wątpienia polerowanie maszynowe dostarczy Ci imponujących efektów.
Rynek jest wypełniony mnogością możliwych kombinacji padów i produktów polerskich. Jak w przypadku wielu produktów na rynku producent każdego z nich twierdzi że jest lepszy od innych – może to być przyczyną dezorientacji. Jednakże wszystkie pasty są równie przydatne, różnią się tylko właściwościami. Od tych właściwości zależą osobiste preferencje wykorzystania produktów różnych marek – jednak sprowadza się to do różnicy w technikach różnych osób, raczej niż do kwestii wyższości jednego produktu nad innym.
Rozpoczynając polerowanie maszynowe, powinieneś się upewnić, że posiadasz odpowiedni wybór kombinacji past i padów aby móc uzyskać zadowalające efekty na różnorodnych lakierach. Kupno każdej pasty i każdego pada pod słońcem pozwoliłoby Ci uporać się z absolutnie każdym zadaniem. Jednakże możesz także przygotować się na dużą różnorodność zadań kupując zaledwie kilka past i padów.

Na początek dobre byłyby: jedna pasta wykańczająca i jedna średnio ścierna, oraz odpowiednie do nich pady w rozmiarach zarówno 4” i 6”. Lekko ścierna pasta będzie służyć do usuwania lekkich rysek na każdym lakierze i umiarkowanych rysek na miękkich lakierach Będzie również służyć do wykończeń po zastosowaniu bardziej agresywnych past. Średnio ścierna pasta będzie dobra do usunięcia umiarkowanych rysek z większości lakierów a na twardszych lakierach odpowiednio przygotuje powierzchnię pod wosk. Wybór takich past polerskich da Ci świetną bazę do tego aby móc pracować na większości samochodów, którą będziesz mógł wraz z nabywanym doświadczeniem rozbudowywać.
Ważne jest aby nauczyć się pracy z daną pastą. Najlepsze rezultaty przyjdą z praktyką i nauką charakterystyki pasty, tego jak się rozpada, ile wymaga przejść, z jakim naciskiem i na jakich prędkościach. Eksperymentuj i staraj się czerpać przyjemność z uzyskiwania najlepszych efektów jaki daje produkt zanim zmienisz go na inny w poszukiwania świętego Gralla idealnego wykończenia powierzchni.
Polerowanie maszynowe to czasochłonny proces. Pasty muszą być prawidłowo rozprowadzone i przepracowane, wymaga to czasu, zwykle dobre 5 minut na sekcję 12-18” kwadratowych. Nie spiesz się polerując. Zainwestowany czas zwróci się w postaci osiągniętego rezultatu.
Jeżeli przesiadasz się z polerki orbitalnej na obrotową przygotuj się na dużą różnicę w pracy maszyny. Sama będzie się przesuwać i posiada zauważalnie więcej mocy od orbitalnej – ale nie jest to ziejący ogniem potwór o którym narosły internetowe mity.
Najważniejszą rzeczą w polerowaniu maszynowym jest odprężenie i czerpanie przyjemności z doprowadzania lakieru Twojego samochodu do najlepszego stanu jaki tylko jest możliwy. Używanie polerki maszynowej może być nieprzyjemne jeżeli będziesz spięty i zmartwiony tym czy uda się osiągnąć dobre wykończenie i na tym etapie rodzą się błędy skutkujące słabym efektem. Jeżeli się odprężysz, zadanie sprawi więcej przyjemności i rezultat prawdopodobnie również okaże się lepszy.
———————-
Podziękowania za dostarczenie zdjęć dla:
* Epoch
* Snowwolf
* Mark J
* Johnnyopolis
* Gaz W
* Krystal Kleen
* freon warrior
* Brazo
* james b

Specjalne podziękowania dla Brazo którego praca o polerowaniu służyła jako baza dla niektórych rozdziałów tego przewodnika.

Żródło: https://www.detailer.pl/blog/2010/12/polerowanie-maszynowe-z-uzyciem-polerki-obrotowej/


STRONA [1] [2]

Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
URL:

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme designed by Damian Majoch
Copyright Japan Elite © 2010-2019