JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji
MENU
Polub nasze profile społecznościowe
Ostatnie posty
Ostatnio na Forum
Artykuly
Komentarze
Najnowsze filmy
Partnerzy
Kalendarz
<< Maj 2024 >>
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Brak wydarzeń.

Ankieta
Skąd dowiedziałeś/aś sią o Japan Elite?

Reklama na innym forum/stronie
Reklama na innym forum/stronie
12% [6 głosów]

Od znajomego
Od znajomego
53% [27 głosów]

Poprzez Facebook
Poprzez Facebook
8% [4 głosy]

Z Google
Z Google
16% [8 głosów]

Przez wizytówką
Przez wizytówką
0% [0 głosów]

Przez naklejką na samochodzie
Przez naklejką na samochodzie
12% [6 głosów]

Ogółem głosów: 51
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 04. lipiec 2013

Archiwum ankiet
Reklama
Subkategoria 2
[JAPOńSKIE UNIKATY] Toyota Sports 800



Toyota Sports 800

Toyota Sports 800 - sportowy samochód osobowy produkowany przez japońską firmę Toyota w latach 1965–1969. Dostępny jako 2-drzwiowe coupé lub 2-drzwiowy roadster. Do napędu używano silników B2 o pojemności 0,8 litra. Moc przenoszona jest na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów.
Sports 800 uznawany jest za pierwszy, sportowy samochód Toyoty. Całość wyszła spod ręki designera Nissana - Shozo Sato, inżyniera Toyoty - Tatsuo Hasegawa, jak również swój wkład miał tragicznie zmarły w 2010 r. kierowca testowy Toyoty - Hiromu Naruse.



Koncept nazwany Toyota Publica Sports, po raz pierwszy został zaprezentowany w 1962 r. podczas Tokyo Show, bazował na modelu Publica. Zamiast typowych drzwi, posiadał "canopy", jest to konstrukcja przypominająca osłonę kabiny pilota w myśliwcu, która przesuwa się, aby mieć dostęp do środka (jeśli ktoś chce sobie to zobrazować, wystarczy wspomnieć filmy z Batmanem i jego batmobil). Było to zbyt zaawansowane i za drogie rozwiązanie w tym małym, sportowym samochodzie, aby mogło znaleźć się w produkcyjnej wersji.



Kolejna odsłona miała miejsce w 1964 r. podczas kolejnego Tokyo Show, tym razem już z bardziej konserwatywnymi rozwiązaniami. Pod maską znajdował się silnik o pojemności 0.7L (28 KM), jednak rok później, w wersji przeznaczonej do sprzedaży samochód posiadał 0.8L (45 KM), był to 2-cylindrowy boxer, chłodzony powietrzem.

Cena jaką trzeba było zapłacić za Toyote Sports 800 była niższa, niż w przypadku japońskiej konkurencji, czyli Hondy S600 oraz Datsuna Fairlady. Jako ciekawostkę można dodać, że zanim Porsche w 1966 r. wprowadziło Targa top w modelu 911, rok wcześniej Toyota miała już dach tego typu w modelu Sports 800, panele były zbudowane z aluminium i można było je chować w bagażniku. Sports 800 był to również pierwszy japoński samochód, który posiadał gięte szkło na bocznych szybach.

Samochód miał na swoim koncie udziały w japońskich wyścigach, aż do 1970 roku. Choć odstawał mocą od konkurentów, to jednak niewielka masa i dobre prowadzenie wystarczyło, aby w 1965 r. Tojiro Ukiya wygrał wyścig All Japan Car Club Championship, wykręcając jednocześnie najlepszy czas. W 1966 r., dzięki rewelacyjnej ekonomiczności Sports 800, Shihomi Hosoya potrafił wygrać wyścig Suzuka 500 km bez ani jednego tankowania, pokonując takie samochody jak Prince Skyline, Datsun Fairlady czy też Triumph TR4. Rok później, podczas długodystansowego wyścigu Fuji 24 Hours, Toyota Sports 800 walcząc do ostatniej setnej sekundy, zajęła trzecie miejsce, ustępując jedynie dwóm Toyotom 2000GT, jak widać na poniższym zdjęciu.



Przez 4 lata (1965-1969), wyprodukowano jedynie 3131 egzemplarzy Sports 800 (bardzo niewielka część wyszła również z kierownicą po lewej stronie). Choć samochód charakteryzował się dobrą ekonomicznością (średnio 5 litrów na 100 km) i potrafił walczyć na japońskich torach wyścigowych, to jednak jego rozmiary poniekąd eliminowały go jeśli chodzi o konkurencję w segmencie sportowych samochodów na świecie. Ale z drugiej strony, samochód ten nie był nastawiony na wysoką sprzedaż i bicie jakichkolwiek jej rekordów.

W 1979 roku, podczas Tokyo Show, Toyota zaprezentowała Sports 800 Gas Turbine Hybrid, była to hybryda posiadająca silnik turbospalinowy oraz elektryczny, całość generowała 30 KM, a średnie spalanie to 3.2 litra na 100 km. Pojazd ten można było zobaczyć również podczas np. Oldtimer-Gala w Niemczech w 2006 r. czy też Tokyo Motor Show w 2009 r.

Podsumowując, silnik typu boxer oraz napęd na tył, charakteryzowały ten mały, sportowy samochód. Na kolejny model Toyoty który zaadaptował takie rozwiązania, trzeba było czekać 43 lata, został nim niedawno zaprezentowany "86". Przy okazji widać jaką drogę przeszła Toyota jeśli chodzi o sportowe samochody, od Sports 800 z 2-cylindrowym boxerem o mocy 45 KM, do Lexusa LFA z silnikiem V10 o mocy 560 KM, który już w 7 sekund potrafi osiągnąć maksymalną prędkość Sports 800, będącą w latach 60 efektem kilkudziesięcio-sekundowego rozpędzania i zaglądania szaleństwu w oczy.




Dane techniczne Toyota Sports 800 (UP15).

Silnik: 2U, 0.8L (790 cm3), Boxer, OHV, dwa cylindry, dwa gaźniki
Parametry: 45 KM (33 kW) @ 5400 rpm, 67 Nm @ 3800 rpm
Stopień sprężania: 9:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 83 x 73 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna

Wymiary (dł. x szer. x wys.): 3580 x 1465 x 1175 mm
Rozstaw osi: 2000 mm
Rozstaw kół przednich: 1203 mm
Rozstaw kół tylnych: 1160 mm

Oś przednia: zawieszenie niezależne, drążek skrętny
Oś tylna: oś półodciążona, most typu banjo, resor półeliptyczny
Napęd: na tył

Poj. zbiornika paliwa 30 l
Masa: 580 kg
Prędkość maksymalna: 155 km/h
1/4 mili: 18.4 s

Okres produkcji 1965–1969










¬ródła:

Książka: Brian Long - Celica & Supra: The Book of Toyota's Sports Coupes
https://staryjaponiec.blox.pl/2012/10/159-Japonskie-klasyki-003-Toyota-Sports-800-UP15.html
https://www.jsae.or.jp/autotech/data_e/1-40e.html
https://en.wikipedia.org/
https://pics.livedoor.com/u/missilemachine/
https://sports800.exblog.jp/
https://iidasyashin.blog130.fc2.com/page-39.html
https://qshin.exblog.jp/7763178/
https://minkara.carview.co.jp/car/toyota/s800/
https://blog.shiftworks.jp/carlife/1370/
https://www.2000gt.net/
https://www.celicasupra.com/forums/showthread.php?53661-1966-Toyota-Sports-800





Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
URL:

14 #1 maiui
dnia 14. luty 2013 12:00:22
Bardzo ciekawy JDM Uśmiech :) Pewnie jest to prawie nie możliwe aktualnie to kupić.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme designed by Damian Majoch
Copyright Japan Elite © 2010-2019