Subkategoria 2
[ZTS] Dystanse do kół - montaż
- Drukuj
- 10 lip 2013
- ZRÓB TO SAM
- 14439 czytań
- 0 komentarzy
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE W SKRÓCIE
Jak wybrać?
Podczas doboru odpowiedniego dystansu może się zdarzyć, że nawet różne odmiany silnikowe tego samego auta wymagają odmiennych pierścieni. Na rynku istnieją dystanse uniwersalne, ale nawet one nie pasują do wszystkich modeli aut. W tym wypadku zdecydowanie bardziej polecamy produkty dedykowane do danego modelu.
Uniwersalne dystanse mają jeszcze jedną wadę. Ich wielofunkcyjność jest często okupiona troszkę mniejszą wytrzymałością. Nie są one idealnie wyważone, co w konsekwencji ciężkiej eksploatacji może doprowadzić do np. drgań kierownicy. Ten problem zniwelowany jest do minimum, jeśli sięgamy jedynie po sprawdzone produkty renomowanych firm.
Dobór dystansu do danego auta warunkowany jest także konstrukcją seryjnej piasty. Koło może być zarówno przykręcane śrubami, jak i przymocowane nakrętkami do szpilek znajdujących się w piaście. Na rynku występują tuleje dystansowe do obu rodzajów samochodów.
Pierścienie dystansowe przelotowe
Przykręcane są do koła za pomocą śrub lub nakrętek w fabrycznie przygotowane miejsca. Posiadają one mniejsze szerokości i powiększają rozmiar osi o najwyżej 30-40 mm. Jeżeli dystans przelotowy jest na tyle szeroki, że nie wystarcza seryjny pierścień centrujący, wtedy posiada on własny. Należy także pamiętać, iż w tym wypadku bardzo często trzeba zastosować nowe dłuższe śruby lub szpilki. Są one dostarczane często w zestawach, ale nie zawsze (warto zwrócić uwagę na to co proponuje producent, ponieważ np. nowe szpilki potrafią kosztować prawie tyle samo co dystanse). Przy małych poszerzeniach mogą co prawda wystarczyć seryjne, ale przy montażu pamiętajmy, aby gwint wkręcił się w piastę o około minimum 10-12 mm w przypadku małych i około 15 mm w przypadku większych poszerzeń. Tego typu dystanse proponujemy posiadaczom aut o małych mocach seryjnych lub tym, którzy nie chcą bardzo poszerzać rozstawu kół.
Pierścienie dystansowe adapterowe
Czyli jak sama nazwa wskazuje jest to rodzaj przejściówki np w lustrzankach i aparatach, oraz w innych typach rzeczy.
Są przykręcane do seryjnych otworów, a koło w nowe miejsca, które znajdują się w dystansie (pełni on w tym wypadku rolę piasty). Taki zestaw na pewno wykazuje większą wytrzymałość, co jest bardzo ważne przy dynamicznych skrętach, ostrym hamowaniu, czy ruszaniu. Tu również należy pamiętać, że mogą być potrzebne nowe śruby, szpilki czy nakrętki. W tym wypadku poszerzenia mogą dochodzić do 40 mm na stronę. Oczywiście mogą one być także większe, ale takie elementy, zarówno przelotowe jak i adapterowe, najczęściej wykonywane są na indywidualne zamówienie. Montując dystanse możemy zdecydować się na przelotowe na przedniej osi i adapterowe na tylnej.
Jak zwykle !
Ograniczeniem szerokości dystansów jest także konstrukcja auta i przepisy drogowe. Należy pamiętać, że koła muszą się swobodnie skręcać, a według paragrafu felgi nie mogą wystawać poza obrys karoserii. Ceny tego typu elementów renomowanych firm wahają się od ok. 200 PLN (ze śrubami lub nakrętkami, na jedną oś) za najwęższe dystanse przelotowe, do ok. 600 PLN (na oś) za najszersze dystanse adapterowe.
Jak wybrać?
Podczas doboru odpowiedniego dystansu może się zdarzyć, że nawet różne odmiany silnikowe tego samego auta wymagają odmiennych pierścieni. Na rynku istnieją dystanse uniwersalne, ale nawet one nie pasują do wszystkich modeli aut. W tym wypadku zdecydowanie bardziej polecamy produkty dedykowane do danego modelu.
Uniwersalne dystanse mają jeszcze jedną wadę. Ich wielofunkcyjność jest często okupiona troszkę mniejszą wytrzymałością. Nie są one idealnie wyważone, co w konsekwencji ciężkiej eksploatacji może doprowadzić do np. drgań kierownicy. Ten problem zniwelowany jest do minimum, jeśli sięgamy jedynie po sprawdzone produkty renomowanych firm.
Dobór dystansu do danego auta warunkowany jest także konstrukcją seryjnej piasty. Koło może być zarówno przykręcane śrubami, jak i przymocowane nakrętkami do szpilek znajdujących się w piaście. Na rynku występują tuleje dystansowe do obu rodzajów samochodów.
Pierścienie dystansowe przelotowe
Przykręcane są do koła za pomocą śrub lub nakrętek w fabrycznie przygotowane miejsca. Posiadają one mniejsze szerokości i powiększają rozmiar osi o najwyżej 30-40 mm. Jeżeli dystans przelotowy jest na tyle szeroki, że nie wystarcza seryjny pierścień centrujący, wtedy posiada on własny. Należy także pamiętać, iż w tym wypadku bardzo często trzeba zastosować nowe dłuższe śruby lub szpilki. Są one dostarczane często w zestawach, ale nie zawsze (warto zwrócić uwagę na to co proponuje producent, ponieważ np. nowe szpilki potrafią kosztować prawie tyle samo co dystanse). Przy małych poszerzeniach mogą co prawda wystarczyć seryjne, ale przy montażu pamiętajmy, aby gwint wkręcił się w piastę o około minimum 10-12 mm w przypadku małych i około 15 mm w przypadku większych poszerzeń. Tego typu dystanse proponujemy posiadaczom aut o małych mocach seryjnych lub tym, którzy nie chcą bardzo poszerzać rozstawu kół.
Czyli jak sama nazwa wskazuje jest to rodzaj przejściówki np w lustrzankach i aparatach, oraz w innych typach rzeczy.
Są przykręcane do seryjnych otworów, a koło w nowe miejsca, które znajdują się w dystansie (pełni on w tym wypadku rolę piasty). Taki zestaw na pewno wykazuje większą wytrzymałość, co jest bardzo ważne przy dynamicznych skrętach, ostrym hamowaniu, czy ruszaniu. Tu również należy pamiętać, że mogą być potrzebne nowe śruby, szpilki czy nakrętki. W tym wypadku poszerzenia mogą dochodzić do 40 mm na stronę. Oczywiście mogą one być także większe, ale takie elementy, zarówno przelotowe jak i adapterowe, najczęściej wykonywane są na indywidualne zamówienie. Montując dystanse możemy zdecydować się na przelotowe na przedniej osi i adapterowe na tylnej.
Ograniczeniem szerokości dystansów jest także konstrukcja auta i przepisy drogowe. Należy pamiętać, że koła muszą się swobodnie skręcać, a według paragrafu felgi nie mogą wystawać poza obrys karoserii. Ceny tego typu elementów renomowanych firm wahają się od ok. 200 PLN (ze śrubami lub nakrętkami, na jedną oś) za najwęższe dystanse przelotowe, do ok. 600 PLN (na oś) za najszersze dystanse adapterowe.
Poleć ten artykuł | |
Podziel się z innymi: | |
URL: |
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?