Subkategoria 2
[MD] Rozpórka zawieszenia
- Drukuj
- 21 mar 2011
- MODYFIKACJE
- 18371 czytań
- 0 komentarzy
Rozpórka zawieszenia, czyli metalowa lub aluminiowa rurka założona pomiędzy mocowania amortyzatorów powoduje usztywnienie nadwozia. Jej montaż wskazany jest po tuningu silnika, utwardzeniu zawieszenia, a także w starszych samochodach.
Sztywność nadwozia można znacznie zwiększyć montując tzw. klatkę bezpieczeństwa, ale do codziennej eksploatacji tak uzbrojone nadwozie zupełnie się nie nadaje. Ale można nieco zwiększyć sztywność nadwozia nie ujmując mu nic na uniwersalności.
Wystarczy zamontować rozpórkę zawieszenia. Warto ją założyć zwłaszcza po zwiększeniu mocy silnika, utwardzeniu zawieszenia lub po założeniu niskoprofilowych opon, gdyż wówczas na nadwozie przechodzi znacznie więcej drgań i dodatkowe wzmocnienia są wskazane.
Najczęściej rozpórkę montuje się pomiędzy górnymi mocowaniami amortyzatorów w przednim zawieszeniu. Można ją założyć również w tylnym zawieszeniu, ale w wielu przypadkach taki zabieg znacznie ograniczy uniwersalność samochodu. Rozpórkę montuje się również na dole zawieszenia spinając razem dolne wahacze.
Montaż tego kawałka rurki ma sens, ponieważ mocowania amortyzatorów są wówczas ze sobą sztywno połączone i w związku z tym wzrasta sztywność tej części nadwozia. Sztywniejsze nadwozie sprawia również, że geometria zawieszenia zmienia się w znacznie mniejszym zakresie, więc lepsza jest kierowalność, a więc i bezpieczeństwo jazdy.
Ma to znaczenie nie tylko podczas szybkiej jazdy po zakrętach, ale również w czasie normalnej eksploatacji po dziurawych drogach. Rozpórki warto zamontować zwłaszcza w starszych konstrukcyjnie samochodach, ponieważ sztywność karoserii nie jest tak duża jak obecnie produkowanych. Ponadto po kilkunastu latach eksploatacji i przejechaniu kilkuset tys. km nadwozie na pewno przejawia już pierwsze objawy zmniejszenia sztywności.
Rozpórki wykonane są ze stali lub aluminium i mogą być malowane lub polerowane. Ładniej wyglądająca rozpórka nie działa lepiej, więc nie ma potrzeby wydawać więcej pieniędzy za ładny wygląd. Rozpórki można podzielić na dwa rodzaje. Jednoczęściowe i skręcane, w których można regulować długość.
W większości samochodów montaż rozpórki jest bardzo prosty, gdyż wykorzystuje się do tego celu wystające śruby mocowania amortyzatorów. Wystarczy więc odkręcić te śruby, założyć rozpórkę i zakręcić z powrotem. Jeśli mamy rozkręcaną rozpórkę montaż jest nieco inny niż jednoczęściowej. Samochód trzeba podnieść, aby odciążyć przednie zawieszenie. Następnie montujemy rozpórkę i rozkręcamy ją do oporu.
Nadwozie jest podpierane przez 4 koła i 4 amortyzatory. Podczas jazdy po wyboistej drodze, wstrząsy absorbowane są przez amortyzatory. Jednak jeśli nadwozie nie jest wystarczająco mocne by wspierać amortyzatory, wstrząsy nie będą skutecznie absorbowane przez amortyzatory, lecz przejdą na nadwozie, powodując jego wyginanie się. To samo będzie się działo w zakręcie. Nadwozie będzie się skręcać poprzez działanie siły przenoszenia ciężaru. Efektem będzie trudne prowadzenie pojazdu oraz jego nieprzewidywalne zachowanie się podczas jazdy.
Rozpórki - czy warto i jak to działa
Nadwozie jest podpierane przez 4 koła i 4 amortyzatory. Podczas jazdy po wyboistej drodze, wstrząsy absorbowane są przez amortyzatory. Jednak jeśli nadwozie nie jest wystarczająco mocne by wspierać amortyzatory, wstrząsy nie będą skutecznie absorbowane przez amortyzatory, lecz przejdą na nadwozie, powodując jego wyginanie się. To samo będzie się działo w zakręcie - nadwozie będzie się skręcać poprzez działanie siły przenoszenia ciężaru. Efektem będzie trudne prowadzenie pojazdu oraz jego nieprzewidywalne zachowanie się podczas jazdy.
Rozpórki dolna i górna
Przed - część wstrząsu przenosi się na nadwozie powodując deformację mocowania koła
i dolnej części zawieszenia.
Po - oba kierunki wstrząsów są zneutralizowane.
Podczas wejścia w zakręt
Przed - przeniesienie ciężaru i inne siły działają na jedną stronę pojazdu powodując niestabilne prowadzenie i zwiększając wychylenie pojazdu .
Po - siły będą rozproszone przez rozpórkę górną i dolną, stabilizując pojazd i zapewniając doskonałe prowadzenie.
Anti-Roll Bar (stabilizator)
Przed - podczas manewru skrętu, przeniesienie ciężaru powoduje niebezpieczne wychylenie się całego pojazdu powodując jego uciekanie w skręcie, co z kolei utrudnia prawidłowe wejście w zakręt oraz osłabia reakcję pojazdu na kierowanie nim.
Po - anti-roll bar doskonale redukuje wychylenie i dodatkowo stabilizuje pojazd.
Fender Bar (wzmocnienia montowane pod błotnik)
Przed - łączenie a-pillar i przedniej części nadwozia jest wypychane i skręcane poprzez zwiększoną siłę wstrząsów, powodując uszkodzenia nadwozia.
Po - fender bar rozproszy siły działające w tym miejscu i wzmocni tą część pojazdu zapobiegając dalszym zniszczeniom, oferując przy tym stabilne prowadzenie.
Zalecane użytkownikom sportowych amortyzatorów.
Boczna rozpórka dolna
Przed - na nierównej, wyboistej drodze, centralna część nadwozia będzie wyginać się na różnych poziomach powodując przeniesienie ciężaru pomiędzy przodem i tyłem pojazdu.
Po - boczna rozpórka stabilizuje przenoszenie ciężaru między przodem i tyłem, a także zminimalizuje potencjalne uszkodzenia przy bocznym uderzeniu.
Sztywność nadwozia można znacznie zwiększyć montując tzw. klatkę bezpieczeństwa, ale do codziennej eksploatacji tak uzbrojone nadwozie zupełnie się nie nadaje. Ale można nieco zwiększyć sztywność nadwozia nie ujmując mu nic na uniwersalności.
Wystarczy zamontować rozpórkę zawieszenia. Warto ją założyć zwłaszcza po zwiększeniu mocy silnika, utwardzeniu zawieszenia lub po założeniu niskoprofilowych opon, gdyż wówczas na nadwozie przechodzi znacznie więcej drgań i dodatkowe wzmocnienia są wskazane.
Najczęściej rozpórkę montuje się pomiędzy górnymi mocowaniami amortyzatorów w przednim zawieszeniu. Można ją założyć również w tylnym zawieszeniu, ale w wielu przypadkach taki zabieg znacznie ograniczy uniwersalność samochodu. Rozpórkę montuje się również na dole zawieszenia spinając razem dolne wahacze.
Montaż tego kawałka rurki ma sens, ponieważ mocowania amortyzatorów są wówczas ze sobą sztywno połączone i w związku z tym wzrasta sztywność tej części nadwozia. Sztywniejsze nadwozie sprawia również, że geometria zawieszenia zmienia się w znacznie mniejszym zakresie, więc lepsza jest kierowalność, a więc i bezpieczeństwo jazdy.
Ma to znaczenie nie tylko podczas szybkiej jazdy po zakrętach, ale również w czasie normalnej eksploatacji po dziurawych drogach. Rozpórki warto zamontować zwłaszcza w starszych konstrukcyjnie samochodach, ponieważ sztywność karoserii nie jest tak duża jak obecnie produkowanych. Ponadto po kilkunastu latach eksploatacji i przejechaniu kilkuset tys. km nadwozie na pewno przejawia już pierwsze objawy zmniejszenia sztywności.
Rozpórki wykonane są ze stali lub aluminium i mogą być malowane lub polerowane. Ładniej wyglądająca rozpórka nie działa lepiej, więc nie ma potrzeby wydawać więcej pieniędzy za ładny wygląd. Rozpórki można podzielić na dwa rodzaje. Jednoczęściowe i skręcane, w których można regulować długość.
W większości samochodów montaż rozpórki jest bardzo prosty, gdyż wykorzystuje się do tego celu wystające śruby mocowania amortyzatorów. Wystarczy więc odkręcić te śruby, założyć rozpórkę i zakręcić z powrotem. Jeśli mamy rozkręcaną rozpórkę montaż jest nieco inny niż jednoczęściowej. Samochód trzeba podnieść, aby odciążyć przednie zawieszenie. Następnie montujemy rozpórkę i rozkręcamy ją do oporu.
Nadwozie jest podpierane przez 4 koła i 4 amortyzatory. Podczas jazdy po wyboistej drodze, wstrząsy absorbowane są przez amortyzatory. Jednak jeśli nadwozie nie jest wystarczająco mocne by wspierać amortyzatory, wstrząsy nie będą skutecznie absorbowane przez amortyzatory, lecz przejdą na nadwozie, powodując jego wyginanie się. To samo będzie się działo w zakręcie. Nadwozie będzie się skręcać poprzez działanie siły przenoszenia ciężaru. Efektem będzie trudne prowadzenie pojazdu oraz jego nieprzewidywalne zachowanie się podczas jazdy.
Nadwozie jest podpierane przez 4 koła i 4 amortyzatory. Podczas jazdy po wyboistej drodze, wstrząsy absorbowane są przez amortyzatory. Jednak jeśli nadwozie nie jest wystarczająco mocne by wspierać amortyzatory, wstrząsy nie będą skutecznie absorbowane przez amortyzatory, lecz przejdą na nadwozie, powodując jego wyginanie się. To samo będzie się działo w zakręcie - nadwozie będzie się skręcać poprzez działanie siły przenoszenia ciężaru. Efektem będzie trudne prowadzenie pojazdu oraz jego nieprzewidywalne zachowanie się podczas jazdy.
Rozpórki dolna i górna
Przed - część wstrząsu przenosi się na nadwozie powodując deformację mocowania koła
i dolnej części zawieszenia.
Przed - przeniesienie ciężaru i inne siły działają na jedną stronę pojazdu powodując niestabilne prowadzenie i zwiększając wychylenie pojazdu .
Anti-Roll Bar (stabilizator)
Przed - podczas manewru skrętu, przeniesienie ciężaru powoduje niebezpieczne wychylenie się całego pojazdu powodując jego uciekanie w skręcie, co z kolei utrudnia prawidłowe wejście w zakręt oraz osłabia reakcję pojazdu na kierowanie nim.
Przed - łączenie a-pillar i przedniej części nadwozia jest wypychane i skręcane poprzez zwiększoną siłę wstrząsów, powodując uszkodzenia nadwozia.
Po - fender bar rozproszy siły działające w tym miejscu i wzmocni tą część pojazdu zapobiegając dalszym zniszczeniom, oferując przy tym stabilne prowadzenie.
Zalecane użytkownikom sportowych amortyzatorów.
Przed - na nierównej, wyboistej drodze, centralna część nadwozia będzie wyginać się na różnych poziomach powodując przeniesienie ciężaru pomiędzy przodem i tyłem pojazdu.
Po - boczna rozpórka stabilizuje przenoszenie ciężaru między przodem i tyłem, a także zminimalizuje potencjalne uszkodzenia przy bocznym uderzeniu.
Poleć ten artykuł | |
Podziel się z innymi: | |
URL: |
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?